درباره راه های ارتباط کسب و کار با مخاطب چه می دانیم ؟

اگر به دنبال ارتباط بهتری با مردم هستید و می‌خواهید از این طریق اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهید یا بر آنها تأثیری بگذارید باید پیش از هر چیزی مخاطب خود را بشناسید. درک رویکردها و نقطه نظرات افرادی که با آنها در حال گفت ‌و گو هستید می‌تواند به شما کمک کند ارائه بهتری داشته باشید و در نهایت راحت ‌تر به مقصود نهایی خود برسید.

درباره افزایش فروش در کسب و کار را در این مقاله دنبال کنید

مشتری و مخاطب خود را بشناسید. بدانید به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهند.

آنچه را که دوست دارند بشنوند را بیابید و پس از عبور از این مراحل بر روی پیام خود تمرکز کنید. می‌توانید به آنها نشان دهید که شما منبع معتبری برای آنها هستید. با مشتری و مخاطب تعامل برقرار کنید و از تأثیرات آن شگفت‌ زده شوید.

مشکل در کسب و کار

مشکل در ارتباط کسب و کار با مخاطب

مشکل اما کجاست؟

شناخت مخاطب فرایندی طولانی ‌مدت است، گاهی شاید لازم باشد از تجربیات و توانایی‌های افراد استفاده کرد تا سریع‌ تر به این شناخت رسید. به این فکر کنید که نیازهای مخاطب شما چیست، پاسخ این پرسش می‌تواند اساس تصمیم‌گیری‌های بعدی شما باشد.

بسیاری از کارشناسان حوزه روابط عمومی و تبلیغات در استراتژی‌های خود و در جهت متقاعد کردن مخاطبانشان در دام ارائه اطلاعات بیش از حد به مخاطب می‌افتند.

همه می دانیم که شفافیت یا ارائه اطلاعات به مشتریان(به خصوص در شبکه‌ های اجتماعی) یکی از راه‌های دستیابی به مشتری و مخاطب وفادار است اما ارائه اطلاعات بیش از حد یا غیرلازم به آنها تنها می‌تواند شما را در معرض اشتباهات زیادی قرار دهد.

اشکال دومی که ممکن است در این راه رخ دهد، تکرار بیش از اندازه یک موضوع برای مخاطب است. شرکت شما به دنبال نمایش قیمت ‌های پایین خود است،

این کار را می‌تواند با روش‌های مختلفی نشان دهد، اما اگر هر روز آگهی‌های طولانی ‌مدتی درباره قیمت های پایین شرکت در تلویزیون پخش شود یا بیلبوردهای شهر از این پیام پُر شود، فکر می‌کنید چه تأثیری در ذهن مخاطب خواهد گذاشت؟

1. چه مواردی برای مخاطب شما اهمیت بیشتری دارند؟

تا وقتی به نیازهای مخاطب یا مشتری خود اهمیت ندهید،

او هم به شما اهمیتی نخواهد داد. در هنگامی که برای تبلیغ یا فروش یک محصول برنامه ‌ریزی می‌کنید، به این فکر کنید که چالش‌ها و نیازهای مخاطب چیست؟ برای خرید یا استفاده از محصول چه سؤالاتی ممکن است به ذهن آنها برسد؟ اگر به نتیجه‌ای نرسید، یک نظرسنجی یا دمو برگزار کنید.

2. ویژگی‌های خود را برای مشتری برجسته کنید

خیلی‌های از مشتریان و مخاطبان ممکن است در شرایطی خاص با محصول شما روبه‌رو شوند.

شما بیش از هر شخص دیگری به محصول خود توجه می‌کنید، پس در نظر بگیرید که مخاطب نیازمند توضیح یا برجسته ‌سازی بیشتری است.

اگر کیفیت محصول شما نسبت به رقبا برتری قابل ‌توجهی دارد، آن را به نمایش یک عکس واگذار نکنید. شاید بهتر باشد در متن یا شعارهای خود هم از این قابلیت یادی کنید.

3. داستان داشته باشید

به جای آنکه نکات زیادی را در پروموت ها و آگهی‌های خود به مخاطب ارائه کنید یک داستان کلی برای خود در نظر بگیرد. داستان یا ایجاد ماجرا می‌تواند مخاطب را راحت‌ تر با شما همراه کند و تمرکز او را بر محصول شما افزایش دهد.

برای ایجاد ارتباط میان خود و مشتری به آنها کمک کنید جایگاهی در داستان شما داشته باشند.

ذهن انسان در به خاطر سپردن مجموعه‌ای از رخدادهای به هم مرتبط یا همان داستان‌ها توانایی بسیار بیشتری دارد. اما این مجموعه رخدادها نباید آن‌چنان متعدد شود که دریافت ذهنی را به مخاطره بیندازد.

4. به جای صحبت کردن، نشان بدهید

هر تصویر دارای هزاران کلمه است. امروزه ویدئوها به ابزاری عادی و مؤثر در ارتباطات تبدیل شده‌اند.

اگر ایده‌ای دارید ولی برای استفاده از آن به وسیله ویدئو در تردید هستید و فکر می‌کنید مخاطب این ایده را به صورت متن بهتر دریافت خواهد کرد باید بدانید که در اشتباه هستید. مگر اینکه هدف شما کسل کردن، خسته کردن یا تمسخر مخاطب باشد!