بررسی چاپ پلی کربنات

پلی کربنات نام نوعی از پلیمر هاست که درخانواده ترموپلاستیک ها است که در صنایع شیمیایی نوین کاربرد های زیادی دارد.

این ماده به علت خواص ترموپلاستیکی و تغییراتی که در اثر حرارت روی آن صورت می‌گیرد در صعت کاربرد های بسیار زیادی دارد و یکی از حوزه های آن صنعت چاپ می‌باشد.

چاپ اسکرچ را در این مقاله دنبال کنید

کاربردهای چاپ پلی کربنات

از چاپ پلی کربنات در تولید نمایشگر یخچال ها استفاده می‌شود.

همچنین انواع دستگاه های صنعتی نیاز به استفاده از این چاپ در پنل های خود دارند.

یکی دیگر از کاربرد های چاپ پلی کربنات به وجود آوردن نوعی روکش محافظ روی صفحه های کلید و کیبورد ها است.

در برخی موارد برای بالا بردن هر چه بیش تر ماندگاری و دوام این نوع چاپ از وارنیش برای محافظت آن در مقابل نور خورشید استفاده می‌کنند.

چاپ پلی کربنات

چاپ پلی کربنات

مزایای پلی کربنات

این نوع چاپ باعث می‌شود که دستگاه یا پنلی که در آن از این نوع چاپ استفاده شده است نسبت به مواد شیمیایی مقاومت بالایی پیدا کند.

همچنین ظاهر زیبا و شفافی به دستگاه می‌دهد که باعث می‌شود دست طراح در ایجاد ظرافت روی دستگاه ها باز باشد.

معایب پلی کربنات

با وجود این که این نوع از چاپ مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر انواع چاپ دارد اما معایبی نیز دارد که باید به بررسی آن ها نیز پرداخت.

یکی از مهم ترین عیب هایی که موقع حرف زدن از چاپ پلی کربنات به چشم می‌آید عدم امکان انجام این چاپ در تعداد و تیراژ بالا است که کار را برای تولید انبوه این محصولات سخت کرده است.

ایراد دیگری که نسبت به چاپ پلی کربنات مطرح است هزینه بالای این نوع از چاپ، به خاطر گران بودن متریال اولیه آن است. همچنین از هزینه پوشش ضد فرا بنفشی که روی این چاپ قرار می‌گیرد نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد.

لیبل پلی کربنات

لیبل پلی کربنات که با نام لیبل طلقی مشهور است، لیبل هایی هستند که به خاطر محکم بودن و دوام زیاد مشهورند. تمام برچسب هایی که روی اسکرین ها و ال سی دی های انواع لوازم خانگی مشاهده می‌کنید لیبل های پلی کربنات محسوب می‌شوند.

لیبل های پلی کربنات علاوه بر آن که از اسکرین ها و صفحه های نمایش محافظت کرده و آن ها را نسبت به مواد شیمیایی و رطوبت نفوذ ناپذیر می‌نمایند در صورت تمایل شخصی که آن ها را سفارش می‌دهد می‌توانند به صورت های مختلف، به طور مثال لوگوی شرکت و یا هر طرح خاصی که مد نظر طراح باشد دربیایند و به این صورت به زیبایی محصول بیافزایند.

لیبل پلی کربنات به صورت های مات، نیمه شفاف و شفاف قابل سفارش هستند که این تفاوت در ظاهر محصول به تفاوت در متریالی که برای چاپ به کار می‌رود مربوط است.

بررسی کاربرد چاپ لیبل پلی کربنات

می‌توان گفت بیشترین کاربرد چاپ پلی کربنات در ایجاد روکش کلید و پریز ها و همچنین LCD سیستم هاست. چرا که این نوع چاپ برای دستگاه شما مانند یک محافظ عمل می‌کند و از آسیب دیدن آن در مقابل رطوبت یا حرارت و یا نفوذ هر گونه ماده شیمیایی محافظت می‌نماید.

البته بهتر است بدانید که محافظت این لیبل ها از محصولات فقط در برابر رطوبت و مواد شیمیایی نیست و آن ها را از خط و خش و ایجاد سایش روی محصول نیز محافظت می‌کنند.

چاپ لیبل پلی کربنات

چاپ لیبل پلی کربنات

علاوه بر این همان طور که در قسمت بالاتر گفته شد می‌توانند زیبایی و جذابیت ظاهری را نیز برای محصولی که برای آن طراحی می‌شوند به ارمغان بیاورند.

یکی دیگر از مسائلی که باعث کاربردی بودن لیبل های پلی کربنات می‌شود ظرافت آن است.

این لیبل ها می‌توانند جایگزین دکمه های فیزیکی و قدیمی باشند و در عین حال، هزینه و قیمت بالای تاچ اسکرین ها را نیز ندارند. این موضوع باعث می‌شود که کاربرد لیبل های پلی کربنات در طراحی و تولید محصولات دارای نمایشگر، به خصوص محصولاتی که به لوازم خانگی مربوط هستند روز به روز بیشتر شود.

دوام چاپ لیبل پلی کربنات

وقتی صحبت از چاپ پلی کربنات به میان می آید شاید مهم ترین ویژگی آن را بتوان دوام بالا دانست.

به خاطر خصوصیات مختلفی که نام برده شد از جمله انعطاف پذیری، نفوذ ناپذیری و مقاومت این جنس نسبت به انواع مواد شیمیایی، مقاومت آن نسبت به رطوبت و مقاومت در برابر شوینده ها این محصول دارای دوام بسیار زیاد است که رنگ های موجود در لیبل را برای مدت های طولانی ثابت و بدون تغییر نگه خواهد داشت.

مراحل تولید چاپ روی پلی کربنات

اگر قصد چاپ کردن پنل یک دستگاه را دارید باید به این نکته توجه نمایید که قسمت هایی از پنل باید بتوانند نور را از خود عبور دهند. باید قسمت هایی از پنل که قرار است توانایی نور داشته باشد توسط شما مشخص شده و بعد دستور چاپ صادر گردد تا مشکلی در هنگام چاپ و در قسمت هایی که نباید نور را از خود عبور دهند به وجود نیاید.

همچنین به خاطر داشته باشید که فایل مورد نظر خود را با پسوند های Tiff و PSD آماده نمایید. این پسوند ها فرمت های مناسب برای چاپ پلی کربنات هستند که کیفیت بالایی به نسخه نهایی چاپ شده می‌بخشند.

بعد از اینکه چاپ طرح مورد نظر روی پلی کربنات صورت گرفت باید برش متریال صورت بگیرد. در صورتی که طرح مورد نظر شما ظرافت زیادی داشته باشد بهتر است از لیزر و یا قالب های آماده استفاده کنید. اما با استفاده از برش دستی نیز می‌توانید طرح خود را روی پلی کربنات ببرید.

بعد از این مرحله نوبت به برجسته سازی چاپ پلی کربنات می‌رسد.

همان طور که گفته شد از مزایای چاپ پلی کربنات انعطاف پذیری این متریال است که موجب می‌شود بتوانیم طرح های خاصی را با برجستهه سازی به چاپ پلی کربنات ببخشیم.

روش چاپ لیبل های پلی کربنات

مرحله بعد از طراحی در پروسه چاپ روی پلی کربنات، تصویر کردن طرح روی پلی کربنات است که در چاپ خانه صورت می‌گیرد.

شما باید طرح مورد نظر خود را با فرمت هایی که در بالا از آن ها نام بردیم به چاپ خانه بفرستید و درچاپ خانه با توجه به طرح و تصویر انتخابی شما، از رنگ و جوهر مخصوص استفاده خواهد شد.

استفاده کردن از جوهر مناسب و رنگ مرغوب تاثیر مستیم بر دوام چاپ شما و ماندگاری طرح دارد.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | بررسی چاپ پلی کربنات