ناظر چاپ چه کسی است

فرایند چاپ به دلیل اینکه از بخش های مختلفی برخوردار است نیازمند به یک ناظر است که به آن ناظر چاپ می گویند.

ناظر چاپ به کسی می گویند که در همه مراحل چاپ تخصص بالایی داشته باشید و بتواند مشکلات احتمالی را پیشبینی کند و پروژه را رو به جلو هدایت کند.

چاپ هلیوگراور را در این مقاله دنبال کنید

به دلیل گستردگی فرایند چاپ نمی توان وظایف ناظر ها را یکسان در نظر گرفت و هر کدام از ناظر ها با توجه به پروژه ای که دارند وظایف مختلفی دارند و باید تمرکز خود را روی بخش های مختلفی بگذارد.

چاپخانه های که عملیات چاپ را در تیراژ بالا انجام می دهند نیازمند به چند ناظر چاپ هستند ، در واقع هر ناظر وظیفه رهبری و نظارت بر روی یک نوع چاپ می باشد.

شرکت های بزرگ نیازمند چندین ناظر چاپ هستند تا مطمعن باشند تمامی کار ها طبق برنامه جلو می روند. البته که در هنگامی که پروژه به مشکل بخورد فرد نظار باید پاسخگو باشد.

"شغل

شغل ناظر چاپ چیست

شغل ناظر چاپ به دلایل مختلفی پدید آمده است که می توان از این دسته دلایل به : توانایی مدیریت بخش های مختلف ، بالا بردن سطح کیفی محصولات چاپی و همینطور ایجاد نظم و انظبات دانست.

همانطور که می دانید چاپ فرایند های مختلفی دارد و می تواند به روش های مختلفی انجام بپذیرد ، به همین منظور یک فرد ناظر نمی تواند از همه وجنات روش های چاپی خبردار شود. به همین دلیل ناظر های چاپ انواع مختلفی دارند که هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند.

برخی تصور می کنند که ناظر های چاپ تنها هنگامی که فرایند چاپ در حال انجام است کار می کنند در صورتی که به این صورت نیست و ناظران چاپ از ابتدای فرایند چاپ یعنی امضای قرارداد تا مرحله انتهایی یعنی تحویل وظیفه خود را انجام می دهند.

در واقع فردی که وظیفه ناظر چاپ را بر عهده می گیرد علاوه بر این که با انواع روش های چاپی آشنا باشد باید به صورت کامل با انواع کاغذ و مقوا آشنا باشد.

کاغذ ها به دلیل تنوعی بی شماری که دارند باید کاملا دقیق مورد بررسی قرار بگیرند زیرا امکان دارد در مراحل مختلف چاپ به مشکل بر بخورند.

همانطور که می دانید کاغذ ها انواع بیشماری دارند و احتمال این که برخی از کاغذ هخا در یک سری از مراحل چاپ به مشکل بخورند بسیار بالا است، فرد ناظر باید به صورت کامل با کاغذ ها و مقوا ها آشنا باشد تا بتواند در صورت بروز مشکل آن را بررسی و حل نماید.

حتی در برخی از شرکت ها فرد ناظر باید آشنایی مقدماتی با دستگاه های چاپ داشته باشد تا در صورتی که دستگاه به مشکل خورد بتواند آن را عیب یابی کند.البته نیازی به در حد تخصصی نیست و توانایی حل مشکلات مقدماتی مانند گیر کردن کاغذ در دستگاه نیز کفایت می کند.

در یک چاپخانه بزرگ که همواره در حال چاپ محصولات با تیراژ پایین و بالا است، اولویت بندی یکی از مهم ترین نکات ضروری است.

"وظایف

در چاپخانه ها کارها اولولیت بندی می شوند و متناسب با هزینه و اهمیتی که دارند زمان خاصی برایشان صرف می شود.

برخی از سفارشات خرد که نهایت منظوری که می خواهد به مشتری برساند شماره تلفن و آدرس است نیازی به صرف زمان بالا نیست و می توان آن را بدون هیچ تفکری خاصی انجام داد.

اما در برخی از سفارشات که از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار هستند و قصد دارند که مشتری را به چالش بکشانند صرف هزینه و زمان کاملا عقلانی است.

ناظر با برنامه ریزی و اولیت بندی سفارشات زمان خاصی را برای هر کار در نظر می گیرد و تمام کردن کار در آن زمان مشخص در دستور کار قرار می گیرد.

با توجه به ویژگی هایی که این دستگاه ها دارند کاملا منطقی است که برای یک سری از فرایند های چاپ نمی توان از دستگاه هایی گران قیمت و یا ارزشمند استفاده کرد.

بستگی به نوع چاپ و تیراژ آن استفاده کردن از یک سری دستگاه خاص اولیت می گیرند ، برای جا افتادن این مفهوم مثالی می زنیم :

تصور کنید که شرکتی دارید و مشتریانی هر روز روانه دفتر مدیریت شما می شوند، برخی از آن ها محصولی می خواهند که کیفیت در آن نقش بسزایی ندارد و می توان با یک کیفیت معمولی کار مشتری را راه انداخت.

اما در برخی از سفارشات مشاهده می شود که کیفیت چاپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مشتری

"درباره

از شما انتظار بهترین کیفیت را دارد.

در این شرایط شما برای چاپ کردن سفارش مشتری اول از دستگاه های قدیمی تر استفاده می کنید آن هم به دو دلیل : یک اینکه مشتری انتظار کیفیت بالایی ندارد و دو اینکه می توانید تیراژ خود را سریع تر به چاپ برسانید.

اما برای مشتری دوم از دستگاه های بروز خود استفاده می کنید زیرا کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

همین قضیه دقیقا برای جنس کاغذ نیز صدق می کند ، ناظر باید تشخیص دهد که برای مشتری اول باید از کاغذ های ارزان تری استفاده کند و برای مشتری دوم بهترین و با کیفیت ترین کاغذ ها را تهیه کند.

وظایف ناظر

وظایفی که یک فرد ناظر چاپ بر عهده دارد به صورت کلی به موارد زیر خلاصه می شود.

نظارت دقیق بر تهیه انواع کاغذ و مقوا (از نظر کیفیت ، فروشنده محصول ، تعداد و…)

نظارت کامل روی مرحله ابتدایی چاپ یعنی فرم بندی و تهیه کردن زینک

نظارت بر رنگی بندی محصول قبل از شروع مرحله چاپ

چک کردن تمامی اطلاعاتی که از سوی مشتری درخواست شده است

شناخت انواع کاغذ و مقوا برای استفاده از آن ها در سفارشات مختلف

چک کردن بسته بندی به منظور خراب نشدن شکل ظاهری محصول

تحویل به مشتری و گرفتن چراغ رضایت از سوی مشتری

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd