چاپ هلیوگراور

در صنعت چاپ به چاپ حروف و یا تصاویر که به صورت گود نقش ببندد چاپ هلیوگراور یا چاپ گود گفته می‌شود . چاپ هلیوگراور معمولا توسط سیلندر هایی که تصاویر و حروف را منتقل می کنند انجام می شود این سیلندر را بهترین روش لیزری و الکترومکانیکی مورد تهیه هستند در تمام این دو روش اعداد و حروف بر روی سیلندر که از جنس فلزی است حک خواهند شد

چاپ لینو را در این مقاله دنبال کنید

چاپ هلیوگراور روش بسیار مناسبی برای چاپ با کیفیت بسیار بالا و تصاویری که دارای سایه روشن های به هم پیوسته هستند می باشد انواع بسته بندی و چاپ جعبه و مجلات از جمله موارد استفاده از چاپ هلیوگراور است.

انواع چاپ هلیوگراور

در اولین حالت انواع چاپ جعبه های و مجلات و بسته بندی با کیفیت بالا و همینطور پرده های زینتی فیلم های چند لایه پلیمری که عرض بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد در حالت دوم که حالت ورقی می باشد چاپ هلیوگراور بیشتر مناسب برای کارهایی محدود در انواع اوراق بهادار مانند تمبر و اوراق سهام و برخی اوراق تبلیغاتی می باشد .

"درباره

تفاوت چاپ هلیو گراور با دیگر چاپ ها

در صنعت چاپ از روش های متفاوتی استفاده می شود پرکاربرد ترین روش ها : جان هلیوگراور ،چاپ سیلک ، چاپ ملخی، چاپ لیزری، چاپ لترپرس ، چاپ افست هستند .

از جمله بارزترین تفاوت چاپ هلیو گراور با دیگر انواع چاپ ها ابزار انجام آن می باشد به عنوان مثال چاپ سیلک توسط یک وسیله کوچکی صورت میگیرد که در خانه هم می توان این چاپ را انجام داد و به راحتی از آن وسیله استفاده کرد . اما چاپ هلیوگراور یکی از بهترین و بزرگترین سیستم های چاپ در دنیا به حساب می آید که توسط ماشین های لیزری و یا ماشین های شیمیایی انجام می شود.

چاپ هلیوگراور چگونه انجام می شود

سیستم چاپ هلیوگراور دارای سیلندرهای میباشد که طرح مورد نظر بر روی آنها توسط ماشین های لیزری و یا شیمیایی به صورت گود انجام می شود در این فرآیند گودی های روی سیلندرها پر از مرکب می شود و سطح سیلندر ها توسط تیغه پاک میشوند و عمل چاپ را انجام می‌دهند هرچه عمق سیلندر ها بیشتر باشد مرکب بیشتری می گیرد و در نتیجه باعث می شود شدت رنگ بیشتر باشد این گودی ها بر روی سیلندر هلیوگراور به صورت جداگانه هستند در صنعت چاپ هلیوگراور حتی حروف بسیار کوچک به صورت کاملاً با کیفیت چاپ شده و کنار یکدیگر قرار می گیرند.

چاپ هلیوگراور همانند کنده کاری روی فلز میباشد موثر ترین پیشرفت های تکنولوژی دنیا توسط چاپ هلیوگراور انجام شده است.

کاربرد چاپ گود

چاپ هلیوگراور در انواع محصولات چاپ مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: چاپ تمبرهای پستی ، چاپ انواع کاتالوگ و مجله،

چاپ انواع بسته بندی های منعطف مانند بسته بندی انواع شکلات ها ، چاپ انواع کاغذ دیواری و روکش های دارای طرح چوب، چاپ انواع جعبه هایی مانند پاکت های سیگار و کارتن های نگهداری مایعات.

"کاربرد

چاپ گود امروزه یکی از پرطرفدارترین ها در صنعت چاپ می باشد این نوع چاپ به دلیل بسیار خاص و ظریف بودن و دقیق بودن آن امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است . چاپ گود در بخش تولید صنعتی و هنری بسیار پر کاربرد می باشد از جمله محصولات چاپ گود چاپ روی نایلون ها انواع مقوا و همینطور چاپ روی کاغذ عادی می باشد.

مقایسه سیستم های چاپی

سیستمهای مختلف چاپی را بر اساس چگونگی سطح مرکب گیری به چند دسته تقسیم می کنیم :

سیستم چاپی هم سطح (افست)

سیستم چاپی برجسته( لترپرس)

سیستم چاپی گود یا همان هلیوگراور

در بین این دسته هلیو گرامر روشی است که کاملاً پیشرفت کرده و از ماشین های پیشرفته استفاده می کند سیستم چاپ گود امروزه بسیار پیشرفت کرده است در عمل چاپ مرکب می شوند تیغه دکتر بلید پاک می شود و عمل چاپ انجام می گردد.

امروزه اسکنر و کامپیوتر معمولاً اطلاعات مربوط به رنگ ها و تفکیک رنگی لی اون شده توسط لیزر بر روی سیلندر کپی می شوند.

مزایا

امروزه نتیجه حاصل از چاپ با ماشین هلیوگراور بهتر است دیگر چاپ ها می باشد از جمله بی بو بودن مرکب آن و همچنین خشک شدن سریع مرکب و قابل استفاده بودن برای تیتراژ های بالا و همچنین چاپ مجلات پر تیتراژ و همینطور مصرف کم مرکب از مزایا این نوع می باشد

مزیت ها

از جمله مزیت های دیگر کیفیت بالا و حفظ کیفیت در طول زمان می باشد با وجود سرعت زیاد در تولید این محصولات بهترین کیفیت را در محصولات نهایی چاپ دیجیتال دارد.

سرعت در تیتراژ های بالا بسیار زیاد بوده و همینطور در ابعاد بزرگ و زیاد را با قابلیت برش آسان انجام می دهد .

هزینه

با توجه به کیفیت و همین طور سرعت بالایی که در انجام چاپ دارد بهینه ترین قیمت را در صنعت چاپ دارا می باشد.

تاریخچه

حکاکی بر روی سطوح مسی و فلزی به قرن پانزدهم برمیگردد در آن زمان حکاکی بر روی سطح فلزی و یا مسی به صورت دستی انجام می شد رویه هلیوگراور امروزی نیز با رویه اصل چاپ گود که قدیم انجام می شد تفاوتی ندارد و باقی مانده همان تکنیک محسوب می شود.

چاپ هولوگرام توسط یک زن قهار و چاپگری به نام کارل کلیک در سال ۱۸۹۰ اختراع شده است مخترع این نوع چاپ برای اولین بار اصطلاح هلیوگراور برایم سرا انتخاب کرد در مرحله اول انجام ویدیوگرام به روش سنتی و دستی یک عکس کپی شده برای صفحات مس و سپس یک لایه ای لاتینی یا قیر مانند روی آن اعمال می گردد .

در این حالت فقط صدور چاپ در بالای این لایه باقی می ماند و بعد از آن با استفاده از اسیدی نقش ها بر روی سطح حکاکی می شوند و قسمت‌های بدون نقش حذف می‌شوند.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd