رنگ های RGB و CMYK چیست ؟

مقایسه RGB و CMYK در چاپ را آیا می دانید باعث چه تفاوت رنگ هایی در طرح های شما می شود ؟

با ما همراه باشید تا نگاه اجمالی درباره تفاوت این دو مد رنگ داشته باشیم.

در مد رنگ cmyk رنگ ها بصورت فیزیکی با هم مخلوط ، ساخته و آماده برای چاپ می شوند. در تنوع و تعداد رنگ هایی که از چهار رنگ اصلی حاصل می شود مخدودیت هایی وجود دارد.

نمونه بسته بندی های خلاقانه را می توانید در این مقاله دنبال کنید

مد رنگ rgb بیشتر در نمایشگر های خانگی مانند ال سی دی ، مانیتور و … استفاده و دیده می شود.

در مد rgb بر خلاف مد cmyk که رنگ ها بصورت فیزیکی باهم ترکیب می شوند دیگر نیازی به ترکیب رنگگ ها نیست و رنگ ها در نمایشگر ترکیب و ساخته و قابل روئت می شوند.

تفاوت رنگ های RGB و CMYK

تفاوت رنگ های RGB و CMYK

شما باید به این نکته دقت کافی داشته باشید که بیشتر فایل های سیستم بصورت rgb هستند ولی برای ارسال فایل برای چاپ حتما مد فایل شما روی cmyk باشد.

مد رنگ rgb دارای کانال رنگی نیست و پایه و اساس آن نور است و به جای سه رنگ سرخابی ، فیروزه ای و زرد از سه نور قرمز ، آبی و سبز استفاده شده است.

مد رنگی rgb دارای تنوع گسترده تری است زیرا این طبیعی است که گستردگی چشم انسان بسیار بیشتر از ساختن مرکب های رنگی است.

توجه نکردن به مدهای رنگی برای ارسال به چاپ باعث می شود کارهای شما جز کارهای باطله قرار گیرد برای مثال در مد رنگ rgb اگر از رنگ قرمز استفاده کرده باشید و مد فایل را برای چاپ تغییر نداده باشید احتمالا بعد از چاپ با یک رنگ قهوه ای تیره روبرو خواهید شد و این تفاوت بخاطر متفاوت بودن نوع رنگ در مانیتور و نوع ساختن مرکب و استفاده آن برای چاپ می باشد.

مد رنگی

مد رنگی

برای فایل های ارسالی به چاپ شما باید فایل های خود را بر اساس cmyk طراحی و جدا کنید تا از بوجود آمدن رنگ های ناخوشایند جلوگیری کنید.

امروزه تمام برنامه های طراحی نظیر فتوشاپ ، ایلستریتور ، کرل و… این توانائی به شما می دهد که مد فایل های خود را تعیین کنید.

بسیاری از چاپگرهای موجود در بازار که بصورت لیزری هستند تماما بصورت rgb و کلیه دستگاه های تجاری افست از مد cmyk استفاده می کنند.

البته چاپگرهای جوهرافشان در دسته چاپ رنگ های cmyk قرار می گیرند.

برای تشخیص اینکه فایل شما در کدام نوع مد رنگ هست کافیست برای مثال آن را در فتوشاپ باز کنید و در قسمت image سپس mode نوع مد رنگی فایل خود را تماشا و آن را تغییر دهید.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd