جایگاه چاپگرهای سه بعدی امروزه در صنعت  و اقتصاد ما چیست ؟

گسترش چاپگرهای سه‌ بعدی از سال 2012 آغاز شد و از همان زمان شد که گمانه ‌زنی ها برای استفاده تجاری از این فناوری نوظهور به گوش می‌ رسید.

این چاپگرها به عنوان ابزاری هیجان ‌انگیز در این صنعت از دهه 1980 در تیتر رسانه‌ها حضور داشتند اما تا همین چند سال اخیر و پس از توسعه این فناوری، احتمال استفاده تجاری از آن چندان به واقعیت نزدیک نبود.

معرفی برند های جهانی در کسب و کار را در این مقاله دنبال کنید

اما امروزه این چاپگرها پیش از هر زمان دیگری در زندگی روزمره مردم عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً هیچ صنعتی را نمی‌ توان یافت که بی‌ ارتباط با این فناوری خارق‌ العاده باشد.

صنعت تبلیغات یکی از کسب‌ و کارهایی است که در استفاده از این ابزار پیشرو بوده است. در یکی دو سال اخیر، برندهایی مانند “کوکاکولا”، “وانر برادرز” و “ای ‌بِی” تلاش کرده‌اند گوی رقابت را از همتایان خود بربایند و تبلیغاتی را با استفاده از چاپگرهای سه ‌بعدی در اختیار مشتریان قرار دهند.

3D printer

جایگاه چاپگرهای سه بعدی  3D printer

اما آیا استفاده از این فناوری تنها یک ژست زودگذر است یا می‌توان از آن به عنوان رسانه‌ ای جدید در تبلیغات نام برد؟

صنعت بازاریابی و تبلیغات با کمک چاپگرهای سه ‌بعدی

فرایند چاپگرهای سه ‌بعدی بسیار هیجان ‌انگیز است. به‌ محض پایان طراحی هر جسمی، می‌توان آن را چاپ کرد؛ به همین سادگی. عملکرد این چاپگرها تفاوت فاحشی با چاپگرهای جوهری و لیزری دارد.

در این نوع چاپ، اجسام به صورت لایه ‌لایه ساخته می‌شوند و شکل می‌گیرند. معمولاً برای این کار ابتدا پایه‌ ای ایجاد می‌شود و از آنجا پرینتر، عملیات چاپ را انجام می‌دهد. از پرینت اجسام کوچک مثل میخ و پیچ‌ها گرفته تا پرینترهای غول‌ پیکر که می‌توانند یک خودرو را به طور کامل چاپ کنند!

یکی از قابل ‌توجه ‌ترین صنایعی که خیلی زود به سراغ این فناوری رفت، هالیوود بود. استودیوهای فیلم‌سازی متعددی به روش‌های مختلف از این فناوری استفاده می‌کنند. برای مثال استودیو “وارنر برادرز” در اواخر سال 2013 در تهیه فیلم “هابیت” از چاپگرهای سه‌ بعدی استفاده کرده است و بسیاری از ادوات و وسایل موردنیاز «پیتر جکسون»(کارگردان و تهیه‌کننده فیلم) به این طریق ساخته شد.

همچنین در سال 2013، تهیه‌کنندگان فیلمِ “ساحل اقیانوس آرام” از این فناوری استفاده کردند. علاوه بر این «تری گیلیام»، کارگردان سرشناس بریتانیایی نیز برای ساخت فیلم جدید خود از چاپگرهای سه‌ بعدی استفاده کرده است.

چاپگر سه بعدی

چاپگر سه بعدی | جایگاه چاپگرهای سه بعدی

استفاده از این فناوری در کنار تکنولوژی‌های پیشرفته جلوه‌های بصری مانند CGI در سینما قابل ‌تأمل است. شرکت “نت فلیکس” که یکی از بزرگ ‌ترین شرکت‌های تهیه و پخش فیلم و سریال در جهان است در مستندی با عنوان «افسانه را چاپ کن» به گسترش و آینده این فناوری پرداخته است.

استفاده شرکت‌های تجاری از چاپگرهای سه ‌بعدی محدود به سینما نمی‌شود و شرکتی مانند “کوکاکولا” نیز از این فناوری استفاده می‌ کنند. این شرکت در برخی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ای امکان چاپ سه ‌بعدی برای هواداران برند خود را ایجاد کرد و کمپینی به نام «Mini Me» به راه انداخت.

شرکت “ای ‌بِی” که محصولات مختلفی را در وب ‌سایت خود به فروش می‌ رساند از اولین شرکت‌هایی است که از این فناوری برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کرد.

“ای بی” نرم‌افزاری را تهیه کرد که افراد می‌توانستند از طریق تلفن همراه خود ابزار و ادواتی را به دلخواه، طراحی و نمونه چاپ شده آن را از شرکت‌های مطرح چاپ سه ‌بعدی دریافت کنند. این وسایل از ابزار مختلف تا جواهرات تنوع داشت.

با همه این‌ها، هنوز نمی‌توان به طور قطع چاپگرهای سه‌ بعدی را به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات برشمرد. شرکت های پیشرو، تجربیاتی هیجان‌انگیز را پشت سر گذاشته‌اند اما پتانسیل واقعی این فناوری خیلی بیش از این چند تجربه است.

فعلاً خبر خوب این است که سرعت فراگیری این چاپگرها از آن چیزی که تصور می‌ شد بیشتر است و استفاده عمومی و به طور وسیع از آن در چند سال آینده چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

هر ابزاری که عمومیت پیدا کند، بازاریابی و تبلیغات نیز در آنجا حضور خواهند داشت. اینکه برندهای تجاری چگونه از آن استفاده می‌کنند بیش از هر چیزی به قابلیت‌های فنی چاپگرها و البته به خلاقیت شرکت ها وابسته است.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | جایگاه چاپگرهای سه بعدی