کاغذ بالکی

شاید اسم کاغذ بالکی یا کاغذ کتابی را شنیده باشید. خیلی از افراد این کاغذ را با کاغذ کاهی اشتباه می‌گیرند و این دو نوع کاغذ را یکی در نظر می‌گیرند.

کاغذ بالکی یا Bulky جنسی بسیار سبک دارد که به همین سبب آن را با نام کاغذ سبک هم می‌شناسند. نام دیگر آن کاغذ سبز و یا کاغذ سوئدی است.

منظور از ترام چیست ؟ را در این مقاله دنبال کنید

علت این که به کاغذ بالکی کاغذ سبز هم می‌گویند این است که این کاغذ ها بدون هیچ گونه ماده شیمیایی تولید می‌شوند و به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رسانند.

قطر کاغذ بالکی نسبت به سایر کاغذ های معمولی بیش تر است و رنگ آن نیز رنگ زیبای چوب است. این خصیصه باعث می‌شود چشم موقع نگاه کردن طولانی مدت به این کاغذ ها اذیت نشود.

با وجود قطور تر بودن این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی ولی وزن کم تری دارند که موجب می‌شود مناسب چاپ کتاب های قطور باشد.

این خصوصیت باعث می‌شود که کتاب های قطور سبک باشند و کتاب های سبک و کم حجم قطر بیش تری پیدا کنند.

مزایای کاغذ بالکی

اگر بخواهیم ویژگی های اصلی کاغذ بالکی که موجب تمایز آن از سایر انواع کاغذ می‌شود را نام ببریم باید به سایه یکنواخت و یک دست، قطر زیاد و ضخامت بالا، حجم زیاد این کاغذ ها، رنگ مناسب و شفافیت بالا اشاره کنیم.

مزایای کاغذ بالکی

اغذ های بالکی مزایای بسیار زیادی دارند که موجب شده تبدیل به یکی از پرکاربرد ترین انواع کاغذ در تولید کتاب شوند. در ادامه مهم ترین مزایای این نوع کاغذ را بررسی خواهیم کرد:

۱ – رنگ مناسب

کاغذ بالکی در دو رنگ طوسی و کرمی تولید می‌شود. هر دوی این رنگ ها برای چاپ کتاب از کاغذ های سفید مناسب تر هستند چرا که نگاه کردن طولانی مدت به آن ها موجب آزار و اذیت چشم نمی‌شود.

همان طور که گفته شد رنگ این کاغذ ها می‌تواند بسیار به کاغذ کاهی نزدیک باشد. در تولید کاغذ های بالکی از ماده های شیمیایی استفاده نمی‌شود که موجب می‌شود رنگ آن ها خیلی سفید نباشد.

درباره کاغذ بالکی

 2– سبک وزن بودن

تخلخل کاغذ های بالکی بسیار زیاد است. این یعنی بین ذرات تشکیل دهنده این کاغذ ها فضای خالی زیادی وجود دارد که موجب می‌شود وزن آن ها کاهش یابد.

گر چه قطر این کاغذ ها نسبت به سایر انواع معمولی کاغذ بیش تر باشد اما همین تخلخل زیاد موجب می‌شود وزن کمی داشته باشد که آن ها را مناسب چاپ انواع کتاب های قطور می‌کند.

۳ – این کاغذ ها سبز هستند!

کاغذ بالکی بدون دخالت هرگونه ماده شیمیایی تولید می‌شود و بنابراین آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. این کاغذ ها را می‌توان به راحتی بازیافت کرد چرا که با فرایند های مکانیکی از چوب درختان ساخته شده اند.

۴ – یادداشت آسان

همان طور که گفته شد رنگ مناسب این کاغذ ها موجب می‌شود برای ساعت ها مطالعه مناسب باشند. بافت متخلخل این کاغذ ها نیز آن ها را برای نوشتن مناسب می‌کند و ترکیب این دو خصوصیت با یک دیگر موجب می‌شود کاغذ های بالکی تبدیل به یکی از مناسب ترین انواع کاغذ برای نوشتن یادداشت و نت برداری باشند.

۵ – جلوگیری از کپی

یکی از مهم ترین مزیت هایی که این کاغذ ها به ناشران می‌دهند این است که امکان کپی برداری از روی آن ها وجود ندارد و به این ترتیب حقوق کسی پایمال نخواهد شد و هیچ گونه کپی برداری از اثاری که روی این کاغذ ها چاپ شده اند اتفاق نخواهد افتاد.

۶ – قیمت مناسب

قیمت کاغذ های بالکی نسبت به کاغذ های معمولی کم تر است و صرفه اقتصادی بیش تری دارد. به خصوص در مورد کتاب های قطور که مصرف کاغذ بالایی دارند استفاده از کاغذ بالکی می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

معایب کاغذ بالکی

یکی از معایب کاغذ های بالکی این است که بافت آن ها چندان مناسب صحافی نیست. این کاغذ ها به خاطر تخلخل زیاد حالت پنبه ای دارند و موقع چاپ ممکن است دچار مشکل شوند.

ضمنن این که دوام این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی کم تر است.

تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر

اصلی ترین تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر گرماژ و ضخامت آن است.

وقتی صحبت از یک کاغذ تحریر معمولی هفتاد گرمی به میان می‌آید، بحث درباره ضخامت ۹۰ تا ۹۵ میکرون است. اما یک کاغذ بالکی ۷۰ گرمی، ضخامتی بین ۱۲۶ تا ۱۴۰ میکرون دارد. یعنی در یک حجم ثابت از هر دو ورق، کاغذ بالکی بسیار سبک تر از کاغذ تحریر خواهد بود.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd