درباره زونکن

زونکن یکی از پرکاربردترین لوازمی است که برای کارهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. زونکن در واقع یک پوشه است که برای بایگانی، نگهداری و طبقه بندی کردن کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زونکن قابلیت نگهداری کاغذها، کاور ها و اوراقی که با پانچ آن ها را سوراخ کرده ایم را دارد و جنس آن می‌تواند از مقوا، چوب یا پلاستیک باشد. البته بیش تر زونکن ها از مقوای ضخیم ساخته شده اند که سخت باشد و بتواند از کاغذهای داخل زونکن محافظت کند.

بررسی چاپ لترپرس را در این مقاله دنبال کنید

تعداد کاغذهایی که داخل زونکن قرار می‌گیرد وابسته به ابعاد عطف آن می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ باشد.

زونکن ها برای چه افراد یا شرکت هایی مناسب می باشد؟

زونکن ها، مورد استفاده تمام افراد، شرکت ها، سازمان ها و اداراتی قرار می‌گیرد که نیاز دارند اوراق خود را طبقه بندی کنند.

این اوراق می‌تواند از کوچکترین اطلاعات مانند تکالیف روزانه یک محصل تا اطلاعاتی مهم و حیاتی مانند اسناد و مدارک یک سازمان بزرگ باشد.

زونکن چیست

زونکن چیست | درباره زونکن

تاریخچه زونکن

نام زونکن از نام مخترع آن یعنی فردریش زونکن گرفته شده است. زونکن متولد ۱۸۴۸ آلمان است و در سال ۱۸۸۶ موفق شد زونکن را ابداع کند.

او به جز زونکن، دارای ابداعات خلاقانه زیادی در حوزه لوازم التحریر است و خیلی ها این موضوع را مدیون شغل پدر او یعنی آهنگری می‌دانند که موجب شد جرقه ساختن و ابداع در ذهن زونکن زده شود.

فردریک زونکن، موفق شد انتشارات خود را با همین نام در سال ۱۸۷۵ تاسیس نماید. زمان زیادی از تاسیس انتشارات زونکن نگذشته بود که تبدیل به شرکت شد و توانست هر روز بیش از پیش، پیشرفت کند.

از میان سایر اختراعات فردریک زونکن می‌توان به پانچ و پایه جوهر اشاره کرد.

در زمینه بایگانی اوراق نیز اختراعات فردریک به زونکن محدود نشده و کمد های بایگانی و قفسه های بایگانی را نیز دربر می‌گیرد.

زونکن چه کاربردی دارد ؟

زونکن ها هم می‌توانند به صورت شخصی مورد استفاده قرار بگیرند و هم در ادارات و سازمان ها. با وجود آن که بسیاری از اطلاعات این روزها به وسیله کامپیوتر و به صورت دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال برخی اسناد و مدارک هستند که به هر حال باید روی کاغذ و به صورت فیزیکی در دسترس باشند و معمولا هم حاوی اطلاعات مهمی هستند که حفظ و نگهداری آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بنابراین وجود وسیله ای مثل زونکن برای بایگانی کردن آن ها و محافظت از اسناد امری الزامی است. زونکن به جز آن که مانع از گم شدن اسناد و مدارک مهم می‌شود آن ها را طبقه بندی نیز می‌کند که باعث می‌شود در صورتی که به یک کاغذ نیاز داشته باشید بتوانید سریعا آن را از میان سایر اسناد و مدارک پیدا کنید و به آن دسترسی داشته باشید.

انواع زونکن ها

زونکن ها، کاربردهای زیادی دارند که موجب می‌شود موقع انتخاب یک زونکن، با تنوع و گستردگی بسیار زیادی روبه رو شوید.

همچنین زونکن ها را از نظر سایز، کاربرد، نوع روکش و … می‌توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

زونکن های کلاسیک

زونکن های معمولی یا کلاسیک که از قدیم بیش تر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، معمولا با روکش های  خارجی از جنس پلاستیک PVC ارائه می‌شوند و قابلیت جا دادن ورقه های A4 را دارند.

معمولا روکش داخلی زونکن های کلاسیک لمینیت است و بسته به سایزی که خریداری می‌کنید، می‌توان تعداد مختلفی از کاغذها را در خود جای دهد.

انواع زونکن

انواع زونکن | درباره زونکن

زونکن های پومر

احتمالا زونکن هایی را دیده اید که جلدی مقوایی و ضخیم دارند که با یک روکش سلفونی پوشیده شده است. این زونکن ها همان زونکن های پومر هستند که در سایز های A4 و کوچک تر ارائه می‌شوند.

این زونکن ها با عطف های مختلف در بازار قابل خریداری هستند که انتخاب عطف به شما اجازه می‌دهد از تعداد کم تر یا بیش تری کاغذ استفاده کنید.

زونکن های گالینگور

این زونکن ها به خاطر دوام بالای روکش هایشان مورد توجه هستند. مقوای گالینگور، بسیار سخت و محکم است که موجب می‌شود بتواند به خوبی از کاغذهای داخل آن محافظت کند.

بیش تر استفاده زونکن های گالینگور مربوط به شرکت ها و سازمان هاست ولی برای استفاده شخصی نیز می‌توان از آن ها استفاده کرد.

زونکن های فانتزی

زونکن های کوچک تر را جزو دسته زونکن های فانتزی طبقه بندی می‌کنند.

علاوه بر این ها، زونکن های لبه دار، ایستاده و به طورکلی زونکن هایی که طراحی خاص تری نسبت به زونکن های معمولی دارند، جزو زونکن های فانتزی محسوب می‌شوند.

بیش ترکاربرد این زونکن ها برای محصلان است که بتوانند کاغذهای خود را طبقه بندی کنند.

زونکن های کاوردار

زونکن های کاوردار، یک کاور نایلونی یا سلفونی دارند که به شما این قابلیت را می دهد که عکس دلخواه خود را در آن قرار دهید.

البته، بیش تر استفاده این کاور، برای آن است که اطلاعات زونکن برای سهولت استفاده داخل کاور قرار گیرد.

به طور مثال شرکت هایی که با اطلاعات بسیار زیاد و پرونده های مختلف سر و کار دارند و مجبور به استفاده از چند زونکن مختلف هستند می‌توانند باس استفاده از این کاور ها راحت تر اطلاعات مورد نظرشان را پیدا کنند.

زونکن های تبلیغاتی

این زونکن ها توسط یک شرکت یا اداره و سازمان خاص سفارش داده می‌شود.

علت اصلی تولید این محصول تبلیغ شرکت است ولی می‌توان از آن برای بایگانی نیز استفاده کرد.

لوگوی شرکتی که سفارش ساخت زونکن را داده روی زونکن چاپ می‌شود و در دسترس کارمندان آن قرار می‌گیرد.

زونکن های کتان روکشی

همان طور که از نام این زونکن ها پیداست، روکش آن ها از جنس کتان است و در رنگ های مختلف ( ۱۷ رنگ ) قابل خریداری است.

این زونکن ها لبه فلزی دارند و در صورت تمایل می‌توانید روی آستر آن ها تصویر یا متن مورد علاقه تان را چاپ نمایید.

قیمت این زونکن ها به کیفیت و مرغوبیت کتان به کار رفته و همچنین قفل آن بستگی دارد.

سفارش زونکن

سفارش زونکن | درباره زونکن

زونکن چگونه تولید می شود؟

تولید زونکن ها با توجه به جنس آن ها می‌تواند شامل پروسه های مختلفی باشد ولی اجزای تشکیل دهنده تمام زونکن ها شامل موارد زیر است که طی این فرایند ها باید در کنار یک دیگر قرار گیرند تا یک محصول نهایی را به وجود بیاورند:

روکش

قفل

تیگل

نوار فلزی لبه

پرچ های نگهدارنده

حلقه های انگشتی

مقسم

ابعاد و اندازه زونکن ها

زونکن ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند که پر استفاده ترین آن ها زونکن های A3،  A4 و A5 می‌باشد.

برخی زونکن های فانتزی در ابعاد دیگر تولید می‌شوند و برخی از آن ها به کلی شکل مستطیلی معمول را ندارند و به صورت های دیگر و به صورت سفارشی و برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما عطف زونکن ها نیز دو سایز های مختلف موجود است که تعداد کاغذی که می توان در زونکن قرار داد را تعیین می‌کند. زونکن های با عطف ۲.۵ سانتی متر بری دو حلقه و چهار حلقه، زونکن های با عطف ۴ سانتی متر که با نام زونکن باریک هم شناخته می‌شوند برای ۴ حلقه و زونکن های با عطف ۷.۵ سانتی متر که به آن ها زونکن پهن نیز گفته می‌شود برای ۴ حلقه مناسب هستند.

همچنین تعداد برگ های کاغذ مناسب با هر یک از عطف های نام برده شده به ترتیب: ۲۰۰، ۴۰۰ و ۶۰۰ می‌باشد.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | درباره زونکن