لترپرس چیست؟

همان طور که گفته شد روش های مختلفی برای چاپ وجود دارد که یکی از آن ها لترپرس یا Letter Press می‌باشد. تنوع روش های چاپ برای ابعاد متفاوت، بسیار زیاد است و لترپرس یکی از روش های تقسیم بندی در صفحه های چاپی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ بر روی پارچه را در این مقاله دنبال کنید

منظور از صفحه چاپی برای ما، صفحه هایی است که روی آن ها کار چاپ صورت می‌گیرد. این صفحه معمولا از جنس کاغذ و مقوا و … است که با کمک انواع جوهر، تصاویر و نوشته های دلخواه روی آن چاپ می‌شود.

لوح چاپ می‌تواند به عنوان یک سطح، انواع و اشکال مختلفی داشته باشد. اما وقتی صحبت از چاپ است شکلی که تصاویر ما بر روی آن نقش بسته می‌شوند اهمیت پیدا می‌کند و مبنای ما برای تقسیم بندی روش های چاپ می‌شود.

روش های چاپ بر اساس انواع لوح چاپ می‌تواند به صورت زیر تقسیم بندی شود:

روش برجسته

روش گود

روش غربالی

روش مسطح ( یا لیتو گرافی )

این ها در واقعیت ۴ روش ایجاد تصاویر بر روی لوح ها و به تبع آن ۴ روش برای چاپ تصاویر هستند. البته اگر بخواهیم به صورت جزئی تر طبقه بندی کنیم، روش های چاپ بسیار متعدد هستند و این ۴ روش، شیوه های اصلی چاپ را عنوان می‌کنند.

درباره چاپ لترپرس

درباره چاپ لترپرس | لترپرس چیست؟

لتر پرس یک روش چاپ برجسته است که در آن تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی آن بر روی صفحه چاپ ( مثلا کاغذ ) منتقل می‌شود. روش لترپرس یکی از روش های اولیه و اساسی چاپ می‌باشد که در ادامه تاریخچه ظهور آن را بررسی کرده ایم.

تاریخچه لترپرس

روش لترپرس یکی از روش های اولیه و اساسی چاپ بود. روشی که گوتنبرگ ( کسی که او را پدر صنعت چاپ می‌نامند ) آن را به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرده است.

اصطلاح لتر پرس در دید اول به برجسته بودن چاپ اشاره ندارد چون معنی آن چاپ حروف است. دلیل نام گذاری این نوع از چاپ بیشتر تاریخی است و به طور خلاصه علتش این است که روش لترپرس یکی از روش هایی بوده که از ابتدا از آن برای چاپ حروف استفاده می‌کردند.

در آن مقطع زمانی روشی که برای چاپ تصویر به کار می‌رفته است عموما جدای از روش چاپ حروف بوده است پس اساسا تنها استفاده چاپ لترپرس برای چاپ کردن حروف بوده است.

قدیمی ترین روش کار هم رای آماده کردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چینی سربی در کنار هم و استفاده از آن برای چاپ بوده که به مرور زمان و با انقلاب صنعتی، جای خود را به دیگر روش های نوین حروف چینی داد.

لترپرس تا اوایل ۱۹۷۰ عمده ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پیدایش چاپ افست و دیگر روش های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر و هزینه کمتر، جایگزین چاپ برجسته یا لترپرس شدند.

چاپ لتر پرس بیش از ۵۰۰ سال به عنوان مهمترین و فراگیرترین روش چاپبی شناخته شده بود.

کاربرد چاپ لترپرس

کاربرد چاپ لترپرس | لترپرس چیست؟

کاربرد چاپ لترپرس در کجاست؟

اغلب کارهایی که با روش لترپرس می‌توان انجام داد به صورت مشکی یا تک رنگ و موضعی هستند. از چاپ لترپرس برای انجام عملیاتی مانند تیغ زنی، برجسته کردن، خط زنی و شماره زنی استفاده می‌شود.

مراحل انجام چاپ لترپرس

چاپ لترپرس در ۴ مرحله اصلی انجام می‌گیرد.

چیدمان

جاگذاری

قفل

چاپ

که با توجه به اندازه مجموعه مورد نظر، این مراحل در مکان های متفاوتی انجام می‌شود. اگر شما یک دفتر مجله کوچک و محلی داشته باشید که تعداد چاپ و تیراژ آن کم و پایین باشد، همه این مراحل را می‌توانید در یک محل انجام دهید.

اما در مورد دفتر مجلات بزرگ تر که کار چاپ را در تعداد بسیار بالا انجام می‌دهند، احتمالا برای انجام هر مرحله نیاز به دپارتمان های جداگانه خواهیم داشت.

چیدمان اولیه

چیدمان مرحله ای است که قطعات متحرک برای فرم دهی متن یا تصویر مورد نیاز چیده می‌شوند. شخصی که مسئول این کار، یعنی چیدمان اولیه است ( و به او حروف چین گفته می‌شود ) تمام حروف را مثل یک نوشته کامل کنار یک دیگر می‌چیند که این کار یا به صورت دستی و یا مکانیکی و به وسیله کیبورد انجام می‌گیرد.

جایگذاری و قفل های مورد نیاز

جاگذاری و قفل دو مرحله بعدی چاپ هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. در این مرحله های جایگذاری و قفل باید کلمات چیده شوند، در کنار هم قفل شوند و ثابت بمانند تا برای چاپ کردن آماده شوند.

معمولا برای قفل کردن در این روش از یک سنگ بزرگ و ثابت استفاده می‌کنند. تکنیک قفل کردن صفحات در چاپ به صورت پشت سر هم است و اگر چندین صفحه با سایز کوچک داشته باشید، می‌توانید در یک سنگ آن ها را با یک دیگر قفل کنید.

روش چاپ لترپرس

روش چاپ لترپرس | لترپرس چیست؟

شروع عملیات چاپ

به طور معمول، برای انجام چاپ های دستی، دو نفر باید با یک دیگر همکاری داشته باشند. یک نفر برای جوهر و نفر دیگر برای انجام خود کار چاپ لازم است. البته در چاپ های دیجیتالی که در سال های اخیر رشد و پیشرفت فراوانی داشته اند، یک نفر می‌تواند به تنهایی تمام مراحل چاپ را انجام دهد و کار او محدود به کاغذ گذاری می‌شود.

در صنف چاپ و بسته بندی که به صورت دستی انجام می‌شود، بعد از فرایند چاپ لازم است که زمانی را برای خشک شدن کاغذ اختصاص دهیم که در چاپ هایی که به صورت دیجیتالی انجام می‌شود، خشک شدن نیز درون دستگاه انجام می‌شود و شخص اپراتور و مسئول چاپ فقط برای برداشتن و گذاشتن کاغذ داخل دستگاه فعالیت انجام خواهد داد.

مزایایی لترپرس

به طور کلی اگر بخواهیم مزایای چاپ با روش لترپرس را جمع بندی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

در این روش چاپی، نوشته ها بسیار خوانا هستند

کیفیت این چاپ بسیار بالا است و معمولا محصول نهایی تولید شده جلوه ظاهری بسیار زیبایی دارد.

در این نوع چاپ، اسیب به کاغذ ( با وجود توقف های زیاد )‌ بسیار پایین است.

میزان تولید باطله در چاپ کم است.

معایب لترپرس

با وجود مزایایی که گفته شد، باید به معایب آن نیز اشاره کنیم.

هزینه انجام این نوع چاپ بسیار بالا است.

چاپ کردن با روش لترپرس از سرعت بسیار پایینی برخوردار است.

در چاپ به روش لترپرس ترام ها بسیار درشت می‌شوند.

آیا می توان با لترپرس روی فلز چاپ کرد ؟

برای چاپ کردن روی سطوح فلوزی باید از روش چاپ افست لترپرس ( Offset Letter Press ) استفاده کرد. انجام این نوع چاپ روی قوطی های فلزی کاربردهای زیادی دارد. اما به دلیل معایبی که بالاتر ذکر شد، یعنی مقرون به صرفه نبودن این روش چاپ و همچنین زمان بسیار زیادتری که نسبت به سایر انواع چاپ نیاز است معمولا از این روش برای چاپ کردن روی سطوح فلزی و قوطی های فلزی استفاده نمی‌شود.

در این روش انتقال رنگ های مختلف به راحتی از سیلندر به روی قوطی صورت می‌گیرد. برای انجاماین کار یک طرح بر روی کلیشه و لاستیک چاپ و یا قلبی که برای چاپ در نظر گرفته ایم نقش بسته و به محدوده مورد نظر که قصد چاپ کردن روی آن را داریم منتقل می‌شود.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | لترپرس چیست؟