چاپ یووی چیست

چاپ یووی یا به انگلیسی UV یکی از روش های چاپ می باشد که در دنیای امروزی کاربرد بسیار مناسبی دارد

تعریف چاپ یووی یا UV

احتمالا حدس می‌زدید که چاپ یو وی همان طور که از نامش پیداست ارتباط مستقیمی با اشعه یو وی یا فرابنفش دارد. برای انجام این چاپ که نوعی چاپ دیجیتال محسوب می‌شود، از اشعه های یو وی برای خشک کردن جوهر در دستگاه های فلت بد (Flatbed) استفاده می‌شود.

چاپ سولیت را در این مقاله دنبال کنید

ساز و کار این سیستم به این صورت است که پرینتر ابتدا طبق الگوی داده شده جوهر را در سطح شیت مورد نظر پخش می‌کند و سپس چراغ های فرابنفش داخل پرینتر سریعا آن ها را خشک می‌کنند.

این اقدامات از طریق فرایند فوتومکانیک، آن قدر سریع صورت می‌گیرد که جوهر پرینتر به هیچ عنوان روی سطح کار پخش نمی‌شود و بنابراین، امکان باکیفیت درآوردن دیتیل ها در این نوع چاپ بسیار زیاد است.

 

چاپ یووی

چاپ یووی

تاریخچه چاپ یووی

اولین چاپ دیجیتالی جهان مربوط به زمانیست که یوهانس گوتنبرگ مسبب چاپ انبوه کتاب ها شد.

سال های اوایل دهه ۹۰ میلادی، چاپ دیجیتال رونق گرفت و در سال ۱۹۹۳، اولین چاپ رنگی دیجیتال انجام شد که به روش فشاری صورت گرفته بود. در سال های بعد و با پیشرفت تکنولوژی راه برای استفاده از سایر روش های چاپ مانند افست، متالایز، یو وی و … باز شد که پیش بینی می‌شود این روند رشد در سال های آینده نیز در دنیا ادامه یابد و صنعت چاپ دیجیتال روز به روز پیشرفت کند.

مزایای چاپ UV یا یووی

با توجه به زمان بسیار کم خشک شدن جوهر ها با اشعه یو وی که باعث هر چه کم تر شدن تبخیر حلال ها می‌شود، امکان چاپ کردن روی متریال های مختلف فراهم شده است. به طوری که سبب حفظ کیفیت کار چاپ روی متریال هایی مانند بتن، انواع فلزات، پلیمرهای پلاستیکی، چوب، کاشی، سرامیک، فوم برد، پلکسی گلس، شیشه، پارچه یا هر چیزی که تمایل دارید روی آن چاپ کنید می‌شود.

مقاومت جوهر های فرابنفش را می‌توان یک مزیت دیگر برای چاپ فرابنفش نام برد. این نوع چاپ مقابل تغییرات آب و هوایی مانند آفتاب های شدید و همچنین بارش باران مقاوم است که باعث می‌شود برای استفاده در بنر های تبلیغاتی فضای باز مناسب باشد.

همچنین این نوع چاپ، با توجه به این که مقدار بسیار کمی گرما تولید می‌کند با محیط زیست سازگاری دارد و باعث آسیب به آن نخواهد شد.

یکی دیگر از مزایای چاپ یو وی یا فرابنفش امکان چاپ به طرق متفاوت است. مثلا چاپ آیینه ای برای چاپ کردن روی متریال های شفاف مانند رزین و پلکسی و شیشه به کار می‌رود.

کاربرد چاپ یووی

کاربرد چاپ یووی

معایب چاپ یووی

فرایند خاص چاپ یو وی و نیاز به گرمای بسیار زیاد و چراغ های خاص فرابنفشباعث شده است که امکان انجام دادن این نوع از چاپ تنها در دستگاه هایی خاص وجود داشته باشد. همچنین گرمای زیاد تولیدی هنگام انجام فرایند چاپ یو وی، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند برای چشم ها و پوست انسان بسیار خطرناک و آسیب رسان باشد.

عمر چراغ های فرابنفش نسبت به چراغ های ال ای دی بسیار کم است و همچنین بازدهی انرژی در این نوع سیستم ها بسیار پایین است.

کاربرد چاپ یووی

امکان چاپ روی تقریبا تمامی متریال ها و همچنین مقاومت آن نسبت به تغییرات آب و هوایی و ماندگاری رنگ ها باعث شده که این چاپ کاربرد های بسیار زیادی در صنعت داشته باشد.

از چاپ بنر های تبلیغاتی در فضای باز تا تزئین بسته بندی محصولات به صورت تخت یا برجسته.

از این نوع چاپ برای ایجاد طرح روی وسایل تزئینی مانند انواع ماگ، سرامیک، پد موس و قابل های موبایل استفاده می‌شود. همچنین برای چاپ کردن روی انواع فلزات مانند قوطی های نوشابه نیز مناسب است.

نکات مهم چاپ یووی

نکات مهم چاپ یووی | چاپ یووی چیست

نکات مهم قبل از چاپ یووی

موقع ارائه فایل برای چاپ یو وی به چاپ خانه باید به قسمت هایی که چاپ در آن ها به صورت موضعی خواهد بود توجه داشته باشید و حتما آن ها را به صورت فایلی جداگانه نیز ارسال نمایید.

بهتر است موقع تحویل فایل به چاپخانه به این نکته نیز توجه کنید که استفاده از رنگ های ساختگی هزینه نهایی کار شما را بسیار بالا تر خواهند برد.

موقع تحویل فایل به چاپخانه به یاد داشته باشید که قسمت هایی از طرحتان را که نیاز به نوع دیگری از چاپ یا تزئینات دیگری مانند طلاکوبی یا … دارند را خالی بگذارید تا هیچگونه عملیاتی در این قسمت ها انجام نشود.

درنهایت، فایل های خود را برای حفظ کیفیت کار با فرمت مناسب به چاپخانه تحویل دهید. فرمت های PDF مناسب ترین فرمت برای تحویل به چاپخانه هستند از این لحاظ که به هیچ عنوان امکان تغییرات ناخواسته در طرح نهایی شما وجود نخواهد داشت. اما به هر حال فرمت های TIF نیز می‌توانند برای چاپ یو وی مناسب باشند.

ویژگی های منحصر به فرد چاپ یووی UV

ویژگی منحصر به فرد چاپ یو وی قابلیت چاپ روی تمام متریال هاست. قاب های موبایل، لیوان های تزئینی و ماگ ها، چرم، کارتون، کاغذ، پارچه، سرامیک، رزین، پلکسی گلس، شیشه، ام دی اف، سنگ، انواع فلزات و چوب و … از جمله متریال هایی هستند که امکان چاپ یو وی روی آن ها باعث کاربرد بسیار زیاد این نوع چاپ در صنعت شده است.

ویژگی منحصر به فرددیگر چاپ یو وی امکان چاپ برجسته است که باعث جذابیت هر چه بیش تر چاپ می‌شود. این قابلیت در بسته بندی محصولات بیش تر دیده می‌شود و نقش مهمی در تبلیغات از طریق بسته بندی و بالا بردن فروش از این طریق دارد.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | چاپ یووی چیست