کاغذ کالک

یکی از پرکاربرد ترین کاغذ هایی که امروزه در صنعت های مختلفی از آن به کار گرفته می شود کاغد کالک می باشد

کالک به نوعی از کاغذ گفته می‌شود که با داشتن اندکی ماتی و کدری نور را از خود عبور داده و باعث معلوم شدن طرح زیرین خود می‌شود.

بررسی دستگاه چاپ فلت بد را در این مقاله دنبال کنید

در واقع، اگر بخواهیم کاغذ کالک را به زبان ساده و کاملا عامیانه توصیف کنیم، می‌گوییم نوعی طلق مات است که حالت روغنی طلق را ندارد و می‌توان با مداد و خودکار معمولی روی آن نوشت.

البته بهتر است بدانید که تنها یک طرف کاغذ کالک مات است و سمت دیگر آن حالت براقی دارد که موجب افزایش کاربرد های این نوع کاغذ می‌گردد.

کالک برای طراحی و کپی کردن کاربرد زیادی دارد. مهندسین معمار نیز از آن ها برای کپی کردن طرح های خود بسیار بهره می‌برند.

عامل اصلی تشکیل دهنده خمیر کاغذ کالک سولفات است و در ساختن آن تا سی درصد از الیاف های قابل بازیافت استفاده می‌کنند.

"درباره

می‌توان کاغذ کالک را به صورت ورقه ای، گرمی و یا رول کاغذ کالک تهیه نمود.

مزایا

علاوه بر قابل بازیافت بودن کالک که پیش تر ذکر شد، این کاغذ ها زمان و تاریخ انقضا ندارند.

– درتولید کالک از اسید ها استفاده نشده است.

– استحکام بالای کالک از دیگر مزایای این نوع کاغذ است که موجب مقاومت آن در برابر پارگی نیز می‌شود.

– سطح این کاغذ چرب و روغنی نیست و می‌توان با انواع نوشت افزار روی آن ترسیم کرد.

– اشتباهات ترسیمی روی کالک به وسیله تیغ قابل پاک شدن هستند.

معایب

به عنوان معایب کاغذ کالک می‌توان به شکننده بودن آن اشاره کرد. در صورتی که این کاغذ به هر علتی خم شود یا اقدام به تا کردن آن نمایید، ردی بزرگی روی کاغذ به جا خواهد گذاشت که عیار کاغذ را به کل پایین خواهد آورد و استفاده کردن مجدد از آن را تقریبا غیر ممکن خواهد ساخت.

کاربرد کالک در صنعت چاپ

از کالک به سبب زیبایی و جلوه خاص و متفاوتی که نسبت به سایر انواع کاغذ دارد، در طراحی کردن انواع لوگو و آرم استفاده می‌کنند.

همچنین استحکام بالای این نوع کاغذ موجب شده برای تهیه کردن شابلون و قالب در چاپ مناسب باشد.

روش های بسیار متنوعی در دنیا برای چاپ وجود دارد که برای چاپ روی کالک می‌توانید از چاپ های سیلک، لیزری، جوهر افشان و افست استفاده نمایید. البته نوع چاپ استفاده شده روی کاغذ را گرماژ آن تعیین می‌کند و نمی‌توانید از هر نوع چاپی روی کالک با هر گرماژی استفاده نمایید.

"کاربرد<yoastmark

محصول نهایی که در صنعت چاپ از کالک به دست می‌آید می‌تواند پوستر، پاکت نامه، کارت پستال، لوگو، کاو آلبوم، کارت بازی و … باشد.

به طور کلی بیش تر محصولات نهایی که با استفاده از چاپ روی این کاغذ به دست می‌آيند به خاطر حالت زیبا و جذاب، اصولا جنبه تبلیغاتی دارند و برای جذب مخاطب مناسب هستند.

بیشترین استفاده از کالک

بیش ترین استفاده از کالک در رشته مهندسی معماری و برای رسم انواع نقشه هاست. در حقیقت تولید اولیه این کاغذ فقط با هدف کمک کردن به ارشیتکت ها بود. با توجه به این موضوع که یک طرف این کاغذ مات و طرف دیگر آن براق است، با عبور دادن نور کافی، یک وسیله بسیار کارامد برای کپی کردن طرح ها و آرشیو مطالب محسوب می‌شود.

بعد ها با توجه به دیجیتالی شدن تمام کار ها، کپی کردن طرح ها نیز ساده تر و در زمان کم تری ممکن شد و نتیجتا استفاده از کالک به این منظور کاهش یافت. ولی در عوض، به مرور زمان کالک مورد توجه سایر صنایع، مانند چاپ قرار گرفت.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd