چاپ سیلک چیست ؟

چاپ سیلک یکی از روش های چاپ بر روی تصویر است، این روش به خصوص برای اولین بار در ژاپن انجام گرفت و سپس در سرتاسر جهان رونق یافت.

مراحل چاپ سیلک به این روش است که با استفاده از پارچه هایی که سوراخ های بسیار ریزی دارد انجام می گیرد، توری به شکل یک قاب ثابت می ماند و تصویری که قصد چاپ آن را دارم بر روی آن قرار می گیرد.

چاپ فلسکو چیست ؟ در این مقاله دنبال کنید

آن قسمت هایی که نباید رنگ به آن ها بخورد به کمک ماده ای پوشیده می شوند، و به کمک کاردک یا غلتکی که مورد استفاده قرار می گیرد به سطح چاپی منتقل می شود، بخش هایی که توسط ماده پوشیده نشده اند نقش تصویر را به خود می گیرند.

این روش مناسب انواع چاپ های تک رنگ و یک رنگ می باشد، با استفاده از این روش می توان بر روی سطح های مختلفی عملیات چاپ را انجام دهید، از پارچه گرفته تا سطوح چینی و سرامیک و فلز و….

چاپ سیلک

چاپ سیلک | چاپ سیلک چیست ؟

توجه داشته باشید که این روش چاپ حتی می تواند بر روی سطوح ناصاف هم عملیات را به خوبی انجام دهد مانند شکل های غیر مسطح و دورانی و… از نمونه های واقعی این چاپ می توان به چاپ بر روی تقویم ، و سررسید و لیوان و خلاصه انواع این محصولات اشاره کرد.

تاریخچه چاپ سیلک

روش چاپ سیلک برای نخستین بار در کشور ژاپن کشف و پرداخته شد.در آن دوران پارچه های ابریشمی بسیار روی بورس بودند و به همین دلیل هم این روش به سیلک معروف شد(سیلک در زبان ژاپنی به معنای ابریشم است).

روش چاپ سیلک هنوز هم که هنوزه در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز بسیاری از شرکت ها را برطرف کرده است.

علاوه بر آن این روش یکی از معدود روش های چاپ است که می توان بر روی سطح های نا هموار و نا مسطح عملیات چاپ را انجام دهند.

به همین دلایل هم است که این روش به یکی از مشهور ترین و محبوب ترین روش های چاپ در دنیا شناخته می شود.

هم در آن زمان و هم امروزه چاپ سیلک از مشاغلی بود که سرمایه زیادی لازم نداشتند.در کارگاه های قدیمی و امروزی از این روش استفاده می کنند و کاملا هم مناسب کسب و کار های کوچکی است که می خواهند درآمد و سرمایه کسب ک

کاربرد چاپ سیلک

چاپ سیلک در بسیاری از کسب و کار ها جا پیدا کرده است که شما هر روز بار ها با آن برخورد می کنید.

چاپ سیلک برای ساده ترین کارها و در عین حال برای پیچیده ترین و سخت ترین آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

درباره کاربرد این روش چاپ می توان تا ساعت ها نوشت و نوشت ولی به صورت خلاصه در جامعه ما به صورت موارد زیر کاربرد دارد :

تصویر هایی که بر روی تمامی محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد مانند شیر ، آبمیوه ، شیشه های صاف و ناصاف ، پارچه های مختلفی ، ظرف های مختلف و چینی های نشکن ، فلز ها و سرامیک ها مانند علائم راهنمایی رانندگی ، دستگاه های صوتی و تصویری و همینطور کار های هنری و گرافیکی.

همانطور که گفتیم به دلیل تنوع کاربرد های این روش چاپ ، محبوبیت بسیار بالایی را به خودش اختصاص داده است.

شاید جالب باشد که بدانید چاپ سیلک را به عنوان یک هنر می نامند و کار کردن با آن مستلزم تجربه و آموزش مناسب به خود است.

کلاس های آموزشی و دوره های آموزشی وجود دارد که می توانید چاپ سیلک را فرا بگیرید ، البته همینطور می توانید به عنوان یک کاراموز در یک شرکت طراحی و چاپ شروع به کار کنید تا تجربه کافی را بدست بیاورید.

درباره چاپ سیلک

درباره چاپ سیلک

چاپ سیلک علاوه بر اینکه دامنه کاربرد گسترده ای دارد خود نیز زیرشاخه های دیگری دارد، برای مثال برای چاپ بر روی یک پارچه می توان به چند روش عمل کرد. چاپ تک رنگ و سه رنگ و چهار رنگ و همینطور با کیفیت های متفاوت.

انواع چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک دستی به تنهایی به دو روش کاربردی و هنری تقسیم می شوند این دو روش تنها تفاوتی که باهم دارد در شکل و ظاهر محصول است.

در روش چاپ سیلک دستی که به روش کاربردی انجام می گیرد ، مشتری طرحی را به شرکت چاپ می دهد و بعد از مدتی معین محصول خود را تحویل می گیرد.

ولی در روش چاپ سیلک به روش هنری مشتری تقریبا بی تاثیر است و شرکت چاپ ، طرح هایی حاظر و آماده دارد و از همان استفاده می کند.

برای انجام فرایند چاپ در چاپ سیلک دستی از سه روش می توان بهره برد :

    چاپ سیلک به صورت مسطح مانند سیلک اسکرین

    چاپ سیلک گود مانند حکاکی کردن بر روی سطوح سخت مثل فلز

    به صورت برجسته مانند حکاکی هایی که بر روی چوب و لینولئوم انجام می شود.

چاپ بر روی سطوح هایی که به رنگ آغشته هستند و باید رنگ قوی تری استفاده شود تا بر روی رنگ سابق خود را نشان دهد شرایط دیگری دارد.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | چاپ سیلک چیست ؟