DPI چیست ؟ و چرا مهم است

چرا DPI مهم است ؟

با پیشرفت صنعت چاپ هنوز مفاهیمی وجود دارند که باید رعایت کنید و هرگز نباید این نکات فراموش کنید.

از مهم ترین نکاتی که باید در چاپ رعایت کنید مفهوم dpi است که به نقطه بر اینچ تعریف می شود. به طور خلاصه کیفیت نهایی تصاویر می باشد که تاثیر به سزایی در چاپ را دارا می باشد.

 

درباره dpi

درباره  dpi  | DPI چیست ؟

تاثیر dpi

بسیاری از چاپگرهای لیزری، رزولوشن چاپ خود را در قالب “نقاط افقی بر اینچ” بر “نقاط عمودی بر اینچ” بیان می کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از dpi بیشتر، همیشه بهتر است. دستگاه هایی با dpi بالاتر قادر به تولید خطوط بسیار دقیق تر و در نتیجه، تصاویر با کیفیت تر هستند.

جایگاه چاپگر های سه بعدی در تبلیعات را در این مقاله دنبال کنید

اگر یک تصویر با dpi بالا طراحی کنید اما از یک قطعه با کیفیت پایین برای چاپ آن استفاده کنید، تقریبا قسمت زیادی از کیفیت را از بین خواهید برد.

گاهی اوقات کیفیت تصویر طراحی شده بالاتر از آنچه چاپگر قادر به چاپ آن است می باشد که این خود یک مشکل از دیگر مشکلاتی است که اگر معنای dpi و چگونگی تاثیر آن بر تصویر مورد نظر را ندانید با آن مواجه خواهید شد.
به طور مثال، شما در حال طراحی یک تراکت هستید و فایل پایان یافته در نهایت دارای وضوح تصویر پایین حدود دی پی dpi 80 است. این فایل ممکن است بر روی صفحه نمایش کامپیوتر شما کاملا خوب و حتی عالی به نظر برسد.

اما اگر بخواهید تصویر را در فرمتی که نیازمند وضوح تصویر بیشتری باشد بزرگ کنید، حتی یک جهش کوچک مانند dpi 250 شما را با مشکلات فراوانی رو به رو می کند.
اولین چیزی که می فهمید این است که تمام متن به ویژه متن های کوچک تیره و ناخوانا هستند.

سپس، متوجه می شوید که هر تصویری که در فایل قرار دارد، تار و پیکسل شده است. شما به کامپیوتر خود باز می گردید و تصویر عالی به نظر می رسد، اما به تصویر چاپ شده نگاه می کنید و تصویر اصلا خوب نیست.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن DPI|  PSD چیست ؟