مدل رنگی rgb و cmyk را می خواهیم امروز برای شما بازگو کنیم

مدل رنگی CMYK، مدلی ترکیبی است که از چهار رنگ اصلی آبی فیروزه‌ای (Cyan) ، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (blacK) تشکیل شده است.

مدل رنگی rgb، مدلی ترکیبی است که از سه رنگ اصلی آبی ، سبز و قرمز تشکیل شده است.

در چاپ افست، هر کدام از مولفه‌های رنگی C,M,Y,K می‌توانند درصدی متغیر از 0 تا 100 داشته باشند.

در چاپ دیجیتال شما آزاد هستید از هر مولفه رنگی جخت پرینت گرفتن فایل های خود بر اساس میزان جوهر دستگاه اقدام نمائید.

هر مولفه که 0% باشد، در ترکیب و تولید رنگ نهایی تاثیری نداشته و 100% هر مولفه‌، بیانگر استفاده کامل از آن رنگ برای ایجاد رنگ نهایی است.

مثال ساده‌ای از ترکیب مولفه‌های رنگی برای ایجاد رنگ دلخواه نهایی، تولید رنگ سبز است.

تفاوت چاپ دیجیتال و افست در چست ؟ برای اطلاع می توانید کلیک کنید

رنگ سبز جزء رنگ‌های اصلی تشکلیل دهنده مدل رنگی CMYK نیست، اما با ترکیب C:100% به همراه Y:100% منجر به تولید رنگ سبز خواهد شد.
جالب است بدانیم که مدل رنگی CMYK به رنگ چاپی اروپایی معروف است. در بیشتر نقاط جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا، عنوان «رنگ چاپی اروپایی» بیانگر همان مدل رنگی CMYK است.

اختلاف rgb و cmyk

اختلاف rgb و cmyk | مدل و فضای رنگی rgb و cmyk

هر چند این نامگذاری مدل رنگ CMYK به طور کامل درست نیست. چرا که رنگ اروپایی در واقع رنگ استاندارد ISO است.

در مدل رنگی CMYK با استفاده از ترکیبی از دو یا چند مولفه‌ی رنگی، می‌توان هر رنگ دلخواهی را تولید کرد.

اما بهتر است برای رنگ‌های شفاف‌تر و چاپی با کیفیت‌تر، از ترکیب بیش از 3 مولفه – شامل دو رنگ به اضافه مشکی – استفاده نشود، هرچند در برخی مواقع نیاز است مولفه‌های بیشتری برای تولید رنگ ترکیبی نهایی با هم ادغام شوند.
استفاده درست از ترکیب‌های مختلف CMYK می‌تواند به چاپی با کیفیت‌تر منجر شود، البته کیفیت نهایی به نوع کاغذ و متریال مصرفی در چاپ نیز بستگی دارد.

بهتر است از نوع کاغذی که قرار است سند گرافیکی بر روی آن چاپ شود، اطلاع داشته و بر مبنای آن از رنگ‌های مناسب استفاده کنیم.
در انتها، توجه به این نکته بسیار مهم می‌تواند تفاوت فاحشی در کیفیت نهایی چاپ داشته باشد.

آنچه که بر صفحه نمایشگر مشاهده می‌شود، از ترکیب رنگ‌های RGB (قرمز، سبز و آبی) تشکیل شده است.

اما سندهای چاپی با مدل CMYK چاپ خواهند شد. بنابراین تفاوت رنگی بین آنچه که در نمایشگر با مدل رنگی RGB دیده می‌شود، با فایل نهایی چاپ شده وجود خواهد داشت.

این اختلاف رنگ چاپ می تواند بین 5 تا 20 درصد متغیر باشد پس همیشه باید این مسئله را به خاط بسپارید که طرح های چاپی دارای اختلاف رنگ بین چاپ و مانیتور می باشد.

پس بهتر است سندهای چاپی با مدل CMYK ایجاد شوند و یا اگر به صورت RGB طراحی شده‌اند، با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلستریتور و … به مدل رنگی CMYK تبدیل شوند.

اگر می خواهید طراحی های خود را در تعداد کم به چاپ برسانید بهترین انتخاب پرینت دیجیتال است و برای این کار هیچ نیازی برای تبدیل فایل های خود به فرمت cmyk ندارید.

چاپ محصولات

سفارش چاپ ارزان

سفارش چاپ ارزان | مدل و فضای رنگی rgb و cmyk

شما می توانید کلیه طراحی و فایل خود را نزد میهن psd زیر مجموعه چاپ ایرانی چاپ و آن را در سراسر کشور بدون محدودیت دریافت کنید.

ثبت سفارش کلیه محصولات چاپ بصورت انلاین و برخط می باشد و در هر ساعت از شبانه روز می توانید اقدام به ثبت سفارشات خود کنید.