پیکسل چیست

پیکسل اسم کوچک ترین واحدی است که در یک تصویر دیجیتالی نمایش داده می‌شود. این واحد های کوچک برای آن که بتوان یک تصویر جامع و کامل داشت با یک دیگر ترکیب می‌شوند.

منظور از پیکسل چیست ؟

هر پیکسل در واقع یک نقطه روی صفحه نمایش است. پیکسل ها قسمت های اصلی یک تصویر هستند که آن را به وجود می‌آورند و طرز کار و عملکرد آن ها بر اساس مختصات است. پیکسل ها می‌توانند کیفیت و ابعاد مختلفی داشته باشند و یا حتی ترکیب بندی آن ها متفاوت باشد که این موضوع با توجه به نوع کارت گرافیک و مانیتور سیستم تغییر می‌کند.

کاغذ بالکی چیست ؟ را می توانید در این مقاله دنبال کنید

در واقع، کیفیت پیکسل ها را کیفیت سیستم شما تعیین می‌کند.

اگر می‌خواهید بهتر متوجه مفهوم پیکسل شوید کافی است تا روی یک عکس دیجیتال زوم کنید.

وقتی این کار را انجام دهید متوجه می‌شوید که عکسی که جلوی خود دارید تشکیل شده از چندین مربع کوچک است.

هر یک از این مربع ها یک پیکسل است که در کنار هم تصویر کلی را تشکیل داده اند.

پیکسل چه کاربردی دارد ؟

پیکسل ها کوچک ترین جزء تشکیل دهنده یک عکس یا تصویر دیجیتالی هستند. این اجزا در کنار یک دیگر به شما یک تصویر کلی می‌دهند و در واقع تصویر شما با استفاده از پیکسل است که معنی پیدا می‌کند.

پیکسل ها در واقع مربع های کوچک رنگی هستند که در کنار یک دیگر موجب به وجود آمدن یک تصویر کامل می‌شوند و باعث می‌شوند سطوح مختلف رنگی در تصویر شما وجود داشته باشد و یا سایه روشن داشته باشید.

تعداد pixel

تعداد pixel | پیکسل چیست

منظور از تعداد pixel چیست؟          

وقتی صحبت از تعداد پیکسل به میان می‌آيد ناخوداگاه ذهن سمت رزولوشن تصویر می‌رود. رزولوشن تصویر در واقع مضرب تعداد پیکسل های طول تصویر در عرض آن است.

موقع خرید دوربین عکاسی هم اسم پیکسل را زیاد می‌شنوید که به همین رزولوشن تصویر ارتباط پیدا می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع، تصویری را در نظر بگیرید که ابعاد آن ۴۰۰۰ پیکسل در ۳۰۰۰ پیکسل باشد. رزولوشن این تصویر می‌شود ۱۲۰۰۰۰۰۰ پیکسل.

به خاطر سخت بودن استفاده کردن از این عدد می‌توان با تقسیم آن بر ۱۰۰۰۰۰۰، آن را ساده کرد و به صورت ۱۲ مگا پیکسل از آن استفاده کرد.

تراکم پیکسل چیست ؟

تراکم پیکسل ها و یا نحوه پراکنده شدن آن ها در یک تصویر و یا یک عکس نوع دیگری از رزولوشن است که به آن پرداخته می‌شود.

برای مشخص کردن این نوع از رزولوشن می‌توان از واحد های DPI و PPI استفاده کرد که اولی مخفف Dots Per Inch یعنی تعداد نقطه در هر اینچ و دومی مخفف Pixel Per Inch یا تعداد پیکسل در اینچ است.

به طور مثال، اگر بگوییم رزولوشن یک عکس ۷۲ dpi است یعنی در هر اینچ آن ۷۲ نقطه وجود دارد. این نقاط را با اسم ترام می‌شناسند که در ادامه توضیحات بیش تری درباره آن ارائه خواهیم کرد.

در واقع برای آن که وضوح تصویر بالا باشد تنها تعداد پیکسل ها اهمیت ندارند و باید تراکم آن ها نیز در نظر گفته شود. رزولوشن و ابعاد عکس به یک دیگر کاملا مربوط هستند.

کاربرد پیکسل در چاپ

کاربرد پیکسل در چاپ | پیکسل چیست

در طراحی و چاپ، پیکسل بهتر است یا واحد های اندازه گیری دیگر؟

پیش تر به ترام ها و یا دات ها و نقطه ها در تصاویر اشاره کردیم. استفاده از دات ها در نمایشگر های دیجتال امکان پذیر نیست و تنها زمانی از ترام استفاده می‌شود که درباره پرینتر صحبت می‌کنیم.

در واقع می‌توان گفت ترام همان پیکسل است که به جای آن که در تصاویر دیجیتالی به کار برده شود در استفاده از پرینتر کاربرد دارد.

هنگام استفاده از پیکسل، ترکیب رنگ های قرمز، آبی و سبز مطرح است اما در مورد ترام و نقطه، CMYK و یا Cyan, Magenta, Yellow  و Key/black کاربرد دارد.

موقعی که یک تصویر دیجیتالی می‌خواهد چاپ شود، ماهیت پیکسلی خود را از دست می‌دهد و تنها از ترام و تعداد نقطه ها در اینچ می‌توان رزولوشن و وضوح تصویر را تعیین کرد.

آیا یک واحد pixel تاثیر زیادی بر روی اندازه ها دارد؟

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عواملی که روی کیفیت نهایی تصویری که با یک دوربین ثبت می‌شود دارد اندازه پیکسل در آن دوربین است. دوربین می‌تواند یک دوربین گوشی ساده و یا دوربین حرفه ای عکاسی باشد.

خیلی از افراد هستند که توجهی به اندازه پیکسل ها در دوربین گوشی تلفن همراه و یا دوربین عکاسی خود ندارند اما این عامل یکی از مهم تری فاکتور هایی است که در صورتی که به کیفیت تصویر ثبت شده خود اهمیت می‌دهید باید به آن توجه داشته باشید.

خیلی اوقات افراد تصور می‌کنند یک تصویر به صرف داشتن تعداد پیکسل خیلی بالا وضوح بسیار بالایی دارد و یا یک دوربین چون تعداد پیکسل های زیادی دارد یعنی کیفیت تصویر بسیار بالایی به آن ها ارائه خواهد داد.

چنین تصوری می‌تواند کاملا اشتباه باشد. خیلی اوقات کمپانی ها برای ترغیب مشتری ها به خرید محصولاتشان با کوچک کردن ابعاد پیکسل و در عوض زیاد کردن تعداد آن ها چنین تصوری را در افراد به وجود می‌آورند.

تراکم پیکسل

تراکم پیکسل

وقتی اندازه پیکسل بزرگ تر باشد یعنی می‌‌تواند نور بیش تری را جذب کند.

برای درک بهتر این موضوع دو ظرف را یکی با دهنه کوچک و دیگری را با دهنه بزرگ تصور کنید که زیر باران قرار گرفته اند.

قطعا ظرفی که دهنه بزرگ تری دارد و سطح بزرگ تری دارد آب بیش تری جمع می‌کند.

در مورد پیکسل نیز همین قضیه صادق است و پیکسل های بزرگ تر نور بیش تری جذب می‌کنند. نور بیش تر جذب شده توسط پیکسل ها تاثیری شگفت انگیز روی کیفیت کلی تصویر ثبت شده می‌گذارد.

 وقتی پیکسل های کوچک با تراکم بسیار زیاد در کنار یک دیگر قرار می‌گیرند نمی‌توانند به خوبی نور را جذب کنند و در نتیجه کیفیت بالایی به تصویر نخواهند داد.

ضمن این که پیکسل های بزرگ تر نویز کم تری نیز می‌گیرند که به معنی تصویر با کیفیت تر، حتی در شرایطی است که از لحاظ نور وضعیت مناسبی ندارد.

در دوربین های عکاسی، بزرگ شدن سنسور ها، بدون تغییر اندازه پیکسل موجب می‌شود که تصویر ما کیفیت بالا تری داشته باشد اما در گوشی های موبایل چنین چیزی به خاطر محدودیت ابعاد گوشی تلفن عملا امکان پذیر نیست.

در چنین حالتی بهتر است ابعاد پیکسل ها بزرگ تر شود. با بزرگ تر شدن ابعاد پیکسل در دوربین های گوشی، عکاسی کردن در تاریکی نیز راحت تر و با کیفیت تر خواهد بود.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | پیکسل چیست