پوستر چیست

پوستر را معمولا برای دادن اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب منتقل کنند.

کاغذ کاربن لس را در این مقاله دنبال کنید

ابعاد پوستر باید به صورتی باشد که از فاصله دور هم دیده شود و برای مخاطب قابل تشخیص باشد. معمولا پوستر ها به منظور استفاده روی دیوارها تهیه می‌گردند و دقیقا به همین دلیل در سایزهای بزرگ و معمولا به صورت عمودی طراحی می‌شوند تا باعث جلب توجه بیشتر باشند و بتوانند اطلاعات لازم را منتقل کنند. به همین دلیل است که به پوستر را با عنوان دیوار کوب نیز می‌شناسند.

هدف از تهیه پوستر ممکن است تبلیغ یک اثر هنری، نمایشگاه و یک فیلم سینمایی باشد و یا حتی هدفی اقتصادی در آن نهفته باشد. امروزه از پوستر ها در امور آموزشی نیز استفاده می‌شود.

دانلود بیش از 1000 طرح لایه باز پوستر و تراکت با فرمت فتوشاپ

دانلود رایگان طرح های psd

دانلود رایگان طرح های psd

پوستر ها در عین این که میرا و زودگذر هستند اما می‌توانند تاثیر ماندنی هم داشته باشند و این بستگی به موضوع پوستر و همچنین عملکرد طراح آن دارد.

اگر قصد دارید محصولی را معرفی را معرفی کنید یا یک اتفاق هنری یا فرهنگی را به اطلاع عمومی برسانید بهترین و اولین راه، طراحی یک پوستر زیبا و چشم نواز است. مخصوصا اگر محلی که پوستر را در آن نصب می‌کنید، دیوار یکی از خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد.

امروزه طراحی پوستر یک کار کاملا تخصصی است که می‌تواند به عنوان یک شغل پردرآمد و جذاب و پولساز، آینده شغلی افراد متخصص را تامین کند.

منظور از پوستر چیست

منظور از پوستر چیست

منظور از پوستر چیست ؟

پوستر ها به عنوان آگاه کننده و ترویج دهنده کالا برای فروش به نوعی فروشنده کالا محسوب می‌شوند. رنگ ها و فونت کلمات تاثیری ویژه و به سزا در طراحی پوستر و در نهایت جذب مخاطبان آن را دارند. پس انتخاب و سلیقه طراح عاملی مهم در جذابیت پوستر هاست.

معمولا بسته به جایی که قرار است پوستر در آن نصب شود یا موضوعی که پوستر باید آن را تبلیغ نماید ابعاد پوستر ها هم متفاوت است. اندازه پوستر ها از سایز A4 تا ۱۰۰*۷۰ طراحی می‌شوند و در طراحی آن ها می‌توان از ترکیب عکس و نوشته استفاده کرد.

البته در بعضی پوستر ها هم هر کدام از این دو عنصر یعنی واژه و تصویر به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی طراحان معتقدند که به این شکل جذابیت پوستر بیشتر خواهد بود.

تاریخچه پوستر

در فارسی به جایلغت پوستر ( Poster ) از واژه اعلان استفاده می‌شود. اگر بخواهیمدرمورد تاریخچه پوستر صحبت کنیم باید بگوییم اولین پوسترها روی چوب طراحی شده بودند و تاریخ ابداع آن ها به اواخرقرن نوزده میلادی بازمی‌گردد اما سرچشمه پوستر را در نقوش آشوری و بابلی و ایرانی نیز می‌توان یافت.

از ژول شره به عنوان پدر پوستر یاد می‌شود. با این که تنها ۳۰ پوستر از او به جا مانده است اما توانایی و مهارت او در شناخت رنگ ها و استفاده از لیتوگرافی در طرح هایش که از باسمه های ژاپنی الهام گرفته بود آثار او را به خوبی ماندگار نموده است.

از حدود ۱۵۰ سال قبل نیز در ایران پوستر ها برای تبلیغات دینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که ترکیبی از نوشتار و تصور داشتند. زیبایی پوستر ها معمولا در ساختار شکنی آن ها است و این که قانون خاصی در طراحی آن ها وجود ندارد و همین به تنوع و جلب توجه در آن ها کمک می‌کند.

کاربرد پوستر

کاربرد پوستر

کاربرد پوستر در چیست؟

معمولا پوستر ها کاربرد مشابهی در زمینه های متفاوت دارند ولی به طور کلی جلب توجه افرادی که در حال گذر از یک خیابان یا مکان عمومی هستند از اولویت های کاربرد پوستر است.

وقتی این هدف به سرانجام رسید و رهگذر متوجه پوستر شد حالا پوستر در غالب رنگ ها و واژه های کوتاه می‌تواند پیام خود را به عنوان یک واقعیت با تبلیغ به او برساند.

معمولا وقتی یک فعالیت تازه آغاز می‌شود معمولا پوستر ها برای تبلغی آن بسیار مناسب هستند.

این تنها در شروع کار است و در ادامه کار مشاغل و رویدادهای هنری نیز وجود پوستر الزامی است که همیشه اولین پیشنهاد برای تبلیغ محسوب می‌شود و در واقع به نوعی سمت تقویت کننده و پشتیبان یک فعالیت می‌باشد.

درست است که هر چه تعداد پوستر ها بیشتر باشد بهتر است اما اگر این تعداد زیاد از حد طبیعی خارج شود گاهی خسته کننده و نامطلوب خواهد بود و بیننده برعکس از آن به عنوان ضد تبلیغ یاد خواهد کرد.

پوستر ها معمولا در چه زمینه ای به کار گرفته می شوند؟

به طور کلی طراحی پوستر می‌تواند در تمامی زمینه ها مورد توجه باشد چون محل نصبپوستر در معرض دید همگان قرار دارد. پس بستر مناسبی برای تبلیغ هر نوع شغل و فعالیت چه در زمینه هنری، اقتصادی، کاری،فرهنگی و غیره است.

طرح پوستر لایه باز

طرح پوستر لایه باز

ایجاد فرهنگ خاصی در میان مردم یا ایجاد توجه ویژه به یک موضوع خاص باعث شده که از پوستر در تمام زمینه ها استفاده شود.

پوسترهای اجتماعی همیشه مورد توجه مردم و طراحان قرار داشته اند. چون پوستر از بازوهای مهم تبلیغاتی در سطح شهر و یا کشور است. از آن جا که هر اخلاق و اداب اجتماعی از کودکی باید در ذهن و اندیشه افراد تثبیت شود پس پوستر سایز در زمینه کودکان هم بسیار مورد توجه است و چون کودکان ازتوانایی بصری بالایی برخورداند و پوستر این خصوصیت ویژه را به دلیل ابعاد بالا و رنگ های چشم نواز داراست، پس پوستر سازی کودک نیز همیشه از زمینه های کاربردی این صنعت محسوب می‌شود.

پوستر سازی برای فعالیت های اقتاصدی، فرهنگی، اموزشی، هنری مثل تئاتر و سینما و به طورکلی برای هر نوع زمینه کاری کاربرد دارد و برای کسانی که این هنر را دارند این مژده را دارد که همیشه بازار کارجالب و جذاب و در عین حال فراوانی برای آن ها وجود دارد.

چاپ پوستر و تراکت با کمترین هزینه و ارسال رایگان

سفارش چاپ ارزان

سفارش چاپ ارزان | پوستر چیست

انواع پوستر ها

همان گونه که می‌دانید هر پوستر کاربردی مربوط به خود دارد و باید طبق اهدافی که دارد طراحی و اجرا شود و نمی‌توانیم از یک روش مشترک برای تمام پوستر ها استفاده کنیم. ما در این جا به بررسی انواع پوستر می‌پردازیم.

    پوسترهای تبلیغاتی

    پوسترهای سیاسی

    پوسترهای تلفیقی و انگیزشی

    پوسترهای فیلم ها

    پوسترهای رویداد ها

    پوسترهای مسافرتی

    پوسترهای آموزشی

    پوسترهای نور سیاه

مزایای پوستر

به طور کلی استفاده از پوستر و بنر و تراکت و دفترچه راهنما و … راه بسیار مناسبی برای جذب مخاطب و تبلیغ یک نوع کالا یا خدمت می‌باشد. پوستر از ابزارهای فیزیکی مهمی است که برای رشد و تاثیرگذاری تبلیغ بسیار موثر است. یکی از مهم ترین مزایای پوستر این است که قابلیت نصب در هر جایی را دارد که البته پیش از آن باید مجوز این کار از سازمان یا اداره مربوطه اخذ گردد.

می‌توان از پوستر در جاهای پر رفت و آمد که محل گردهمایی یا همایش می‌باشد استفاده کرد. دیگر مزیت پوستر این استکه تاثیرگذاری آن هیچ شرطی ندارد و یک پوستر می‌تواند همزمان توجه اقشار زیادی از مردم را به خود جلب نماید.

دیگر این که پوستر در واقع یک بنر تبلیغاتی بسیار عالی می‌باشد که اطلاعات جامع و مناسبی را در اختیار عموم می‌گذارد و مطالعه آن نه نیازمند وقت چندانی است و نه احتیاج به دقت فراوان دارد. در علم زیبایی شناسی هم طراحی پوستر می‌تواند کمک بسیار مهم به زیبایی شهر و یا سالن برساند.

معایب پوستر

از معایب پوسترها یکی پارگی و کثیفی پوستر بعد از مدتی کوتاه است. یا این که پوستر شخصی که در تصویر وجود دارد ممکن است توسط اشخاص دیگر مخدوش و یا پاره شود و این موضوع موجبات ناراحتی افراد را فراهم آورد.

برای این که یک پوستر توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند و ماندگاری بیشتری در ذهن افراد داشته باشد باید طرح و رنگ مناسبی داشته باشد و این امر تنها توسط افراد متخصص در این زمینه انجام می‌شود.

همان طور که گفته شد در پوستر هیچ محدودیتی از لحاظ موضوع و طرح وجود ندارد و با توجه به سلیقه جامعه و هدفی که از طراحی پوستر داریم متفاوت است.

 اهمیت داشتن پوستر

از آن جا که امروزه داشتن تبلیغات مناسب از اولویت های آغاز و ادامه یک کار است و هر کار و خدمت و محصولی نیاز به معرفی و تبلیغ دارد معمولا عمومی ترین و رایج ترین نوع تبلیغ به عهده پوستر است زیرا در همه جا قابل نصب و مشاهده است.

پوستر یک اعلان همگانی است که در همه جا و در همه نوع فعالیتی قابل استفاده است پس داشتن یک پوستر خوب به شما در شناساندن زمینه کاری شما کمک شایانی می‌کند.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | پوستر چیست