کاغذ کاربن لس

برای این که کاغذ ها و فاکتور ها نیازی به کاربن نداشته باشند نسخه های سه تایی کاغذ های کاربن لس استفاده می‌شوند.

این کاغذ ها قابلیت کاربن را دارند با این فرق که در ظاهر آن ها هیچ کاربنی دیده نمی‌شود.

هیچ گونه کثیفی ندارند و به جای اضافه کردن دور ریز و زباله در همان نسخه اصلی باقی می‌مانند که همه این ها یک فایده بزرگ دارد و آن کم تر صدمه زدن به محیط زیست و قطع شدن تعداد کمتری از درختان است.

بررسی انواع سررسید را در این مقاله دنبال کنید

ترکیب شدن صفحات کاربن لس با کپسول های میکروسکوپی باعث ایجاد رنگ و منعکس شدن رنگ روی صفحه می‌شود.
در قسمت زیرین صفحه رویی این کاغذها یک پوشش از کپسول های رنگی وجود دارد که با هر نوع فشار فیزیکی مثل تایپ کردن یا نوشتن این کپسول ها آزاد می‌شوند و با کپسول های صفحه زیرین ترکیب شده و رنگ مورد نظر را که ممکن است سبز، آبی و یا سیاه یا قرمز باشد را پدیدار می‌نماید.

دانلود طرح های لایه باز فاکتور مشاغل با فرمت فتوشاپ

دانلود رایگان طرح های psd

دانلود رایگان طرح های psd | کاغذ کاربن لس

در کاغذهایی که بیش از دو نسخه دارند صفحات میانی بعدی هم این قابلیت را دارند و چون طبیعتا فشار کم تری روی لایه های زیرین به وجود می‌آید معمولا میزان آزاد شدن این کپسول ها در صفحات پایین کمتر است و نوشته ها کم رنگ تر دیده می‌شوند.
این صفحات آغشته به میلیون ها کپسول میکروسکوپی هستند که کاملا خشک و بدون رطوبت است.

در واقع این کاغذ ها آغشته به محلولی از کپسول های رنگ که به ظاهر بی ‌رنگ می‌باشند در روغن مخصوصی هستند که در اثر فشار یعنی همان تایپ و نوشتن می‌شکند.

کاربرد کاغذ کاربن لس

کاربرد کاغذ کاربن لس

کاربرد کاغذ کاربن لس

کاغذهای کاربن لس معمولا در امور اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول این کاغذ ها در رنگ بندی های مختلف عرضه می‌شوند و این به دلیل قابلیت تفکیک و تشخیص نسخه اول تا چندم هر فرم یا فاکتور اداری می‌باشد.
همان گونه که گفته شد با نوشتن با خودکار و یا دستگاه تایپ روی این کاغذ ها کپسول های رنگی موجود در لایه های زیرین این کاغذ ها شکسته می‌شوند و در کاغذ زیرین عین همان نوشته خود به خود و بدون استفاده از کاربن چاپ می‌شود.
به همین دلیل به آن ها کاغذهای خود کپی هم می‌گویند.

کاغذ های خود کپی دارای تاریخ مصرف می‌باشند و هر چه از تاریخ تولید آن ها بگذرد حساسیت آن ها کم تر می‌شود و چاپ کم رنگ تر می‌گردد.
این کاغذ ها هم به صورت بند در چاپخانه ها برای چاپ فاکتور و سایر موارد وجود دارند و هم به صورت آماده و برش خورده در فروشگاه ها و شرکت ها و ادارات و همین طور مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این کاغذ ها حتی توسط دستگاه پرینتر خانگی هم قابل چاپ هستند.

مزایای کاغذ کاربن لس

مزایای کاغذ کاربن لس

مزایای کاغذ کاربن لس

این کاغذ ها که به نام کاغذ های خود کپی یا NCR معروف می‌باشند امروزه در ارتباطات با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز جایگاه ویژه ای دارند.
کاربن های قدیمی موجب ایجاد لکه های جوهر روی کاغذ و کثیفی آن می‌شوند. شاید کاربن های قدیمی بتوانند یک رونوشت و کپی از متن اصلی به شما بدهند اما کیفیت چندان مطلوبی ندارند.

کاغذهای کاربن لس علاوه بر داشتن کیفیت و تمیزی بالا برای محیط زیست مضرات کمتری دارند.

در واقع این نوع کاغذ ها دارای این قابلیت هستند که می‌توانند هر نوع نوشته ای را بدون ابزار یا وسیله خاصی روی کاغذ دیگر کپی کنند.
این کاغذ به دلیل مزیت های بسیاری که دارد در دهه ۹۰ میلادی در ایالات متحده امریکا حدود ۱۶ هزار تن به فروش رفت و هنوز هم در جهان فروش این کاغذ ها امار رو به رشدی دارد.
از دیگر مزایای این نوع کاغذ تمیز ماندن دست در هنگام کار کردن با این کاغذ است به این شکل که جوهر آن به هیچ عنوان به دست انتقال نمی‌یابد.

در ضمن با استفاده از آن هیچ زباله ایجاد نمی‌شود. ضمن این که با استفاده از این نوع کاغذ صرفه جویی در مصرف کاربن صورت می‌گیرد. که مهم ترین نتیجه آن قطع تعداد کمتری درخت و در نتیجه رسیدن آسیب کمتر به محیط زیست است.

معایب کاغذ کاربن لس

این کاغذ ها به دلیل گرماژ پایین بسیار نازک هستند و به همین دلیل زود پاره می‌شوند. نوع ضخیم آن که عموما ایرانی است دیرتر پاره می‌شود اما از لحاظ کیفیت نسبت به مدل اندونزی آن پایین تر است.
از دیگر معایب این نوع کاغذ کمرنگ بودن نوشته در برگه های زیرین به دلیل وارد آمدن فشار کمتر می‌باشد و این که به مرور زمان نوشته های پایینی ناخوانا و کمرنگ تر از قبل می‌شوند. کاغذ های کاربن لس یک رو هستند.

یعنی فقط در صورتی می‌نویسند که روی کاغذ نوشته شوند.
یعنی اگر پشت کاغذ بنویسید در کاغذ بعدی نوشته ای ایجاد نمی‌شود و این که ای کاغذ ها فقط وقتی کاربرد دارند که رویخودشان نوشته شود و اگر یک کاغذ A4 معمولی را زیر کاغذ کاربن لس بگذاریم نوشته ای روی آن نمی‌افتد.

دیگر این که فقط روی آخرین برگ از برگه ها کپسول های مخصوص وجود دارد.
یعنی اگر برگ زیرین را روی برگه اول بگذاریم و بنویسیم باز هم نوشته ای روی برگ اول ایجاد نمی‌شود.
ضمنا باید در نظر داشته باشیم. موقعی که می‌خواهیم شروع به نوشتن کنیم بین دسته ای که قصد نوشتن روی آن را داریم و سری بعدی کاغذ یک تکه مقوا بگذاریم تا نوشته هایمان روی سری بعدی کاغذ نیفتد.

کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس

هزینه کاغذ کاربن لس

کاغذهای کاربن لس در سایز های A6 تا B4 در بازار موجود می‌باشند و بسته به دو یا سه برگی بودن و سایز میزان هزینه ای که باید بابت آن ها پرداخت شود متفاوت است.
از نظر رنگ بندی هم به شکل های تک رنگ سرمه ای، قرمز مشکی یا چهار رنگ هم در دسترس هستند.
مراحل ساخت :
کاغذهای کاربن لس به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته اول مخصوص نوشتن و دسته دوم مخصوص تایپ کردن می‌باشد.
ضمنا این کاغذ ها به دو نوع حلالی و مومی هم تقسیم می‌شوند.

این کاغذ ها بر اساس ترکیب دوده یا رنگ های آنیلین با موم چربی یا روغن تهیه می‌شوند. این کار به سادگی امکان پذیر نیست و نیازمند تجربه و دانش فنی می‌باشد.
معمولا برای ساخت این کاغذ مرکب به صورت جداگانه و آماده تهیه می‌شود و مهم ترین کار در ساخت این کاغذ پخش کردن مرکب به طور کامل و یکنواخت روی کاغذ است و بعد از بازرسی این مرحله نوبت به برش دادن صفحات بزرگ پوشش داده شده به قطعات کوچکتر با گیوتین می‌رسد.
بعد از مدتی استراحت در بسته های صدتایی در کارتن های مخصوص حمل قرار می‌گیرند.

فاکتور کاربن لس

فاکتور کاربن لس

این استراحت با هدف به دست آوردن کیفیت یکنواخت در محصول است.
کاغذ کاربن لس یا کاغذ خود کپی جایگزینی مناسب برای کاربن
دنیای گسترده چاپ و چاپخانه یک جهان شلوغ و پر از ابزار و تجهیزات است که هر روزه رو به پیشرفت می باشد. در صنعت چاپ یکی از ابزار های اساسی و لازم کاغذ است که بسیاری از ما روزانه با آن سر و کار داریم.

کاغذ ها با توجه به فرآیند تولید و کیفیت مواد اولیه و بسیاری از موارد دیگر تقسیم ‌بندی‌ های مختلفی دارند.
از جمله می‌توان به کاغذ تحریر، کاغذ گلاسه، کاغذ واترمارک و کاغذ کاربن لس اشاره کرد.

شاید تا به حال نام کاغذ کاربن لس را شنیده و از نزدیک با آن کار کرده باشید.

در زبان فارسی به کاغذ کاربن لس کاغذ خود کپی نیز می گویند که این کاغذ ها به کاغذ های NCR معروف هستند.
نکته‌ای که ممکن است برای اولین بار در استفاده از کاغذ های کاربن لس با آن برخورد کنید، این است که شما نیاز به هیچ گونه کاربن ندارید و می توانید به راحتی چندین نسخه از یک نوشته را داشته باشید. این کاغذ ها به نوعی، از استفاده کاربن برای نوشتن چندین نسخه از اسناد و اوراق جلوگیری می‌کنند.
نکته مهم این است که برخی کاربن ها به خصوص کاربن رنگ های سرمه ای و قرمز، هنگام استفاده ممکن است دست شما را رنگی کنند، که این مورد در کاغذ های کاربن لس وجود ندارد و می توان گفت شما می توانید از برگه مورد نظر خود چندین نسخه تمیز داشته باشید.

در مورد کاغذ های NCR بیشتر بدانید

کاغذ های کاربن لس امروزه در قسمت های مختلف و بخش های متفاوت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

در مورد کاربرد و بهره برداری از آن ها باید به یک سری نکات دقت کرد، از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
توجه داشته باشید که این کاغذ ها دارای تاریخ مصرف و انقضاء هستند و با توجه به اینکه اگر تاریخ آن ها به پایان برسد حساسیت آن ها به مرور زمان کم و کمتر می شود.
از این کاغذ ها می توان در پرینتر های خانگی نیز استفاده کرد و همچنین موارد استفاده بسیاری در بخش های مختلف دارند.
با استفاده از این کاغذ ها قطع درختان بسیار کاهش می یابد، به دلیل اینکه استفاده از کاغذ های کربنی و یا کاربن کم می شود.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | کاغذ کاربن لس