تفاوت های بین تراکت و بروشور

در صورتی که شما دارای خدمات یا محصولاتی برای ارائه هستید برای معرفی کردن و شناساندن آن به مخاطب نیاز به یک پیام تبلیغات دارید که این پیام در صورتی که قرار باشد به عموم مردم داده شود باید کوتاه، مختصر و مفید باشد.

ایجاد یک بنر در فتوشاپ را در این مقاله دنبال کنید

این نوع از پیام های تبلیغاتی معمولا با نام تراکت توزیع می‌شود و در مکان های عمومی در اختیار عامه مردم قرار می‌گیرد.

اما در صورتی که بخواهید خدمات و یا محصولات خود را کمی کامل تر به مخاطبان خود معرفی کنید نیاز به یک راهنما در ابعادی کامل تر و مفیدتر از تراکت دارید. به این راهنما بروشور گفته می‌شود.

در بروشور معمولا اطلاعات کامل تری نسبت به تراکت قابل مشاهده و مخاطبان آن نیز به طبع خاص تر می‌باشند.

دانلود بیش از 1000 طرح تراکت لایه باز با فرمت فتوشاپ

دانلود رایگان طرح های psd

دانلود رایگان طرح های psd | تفاوت های بین تراکت و بروشور

تفاوت درنحوه استفاده و کاربرد تراکت و بروشور

همان گونه که ذکر شد تراکت باید کوتاه، مختصر و مفید باشد.

معمولا تراکت تک برگی و شامل اطلاعات کلی از محصول یا خدمت است که حاوی یک پیام یا شعار تبلیغاتی (‌ Advertising Slogan ) از محصول یا خدمت می‌باشد.

اما بروشور شامل چند لت که در اثر تا کردن یک برگه است می‌باشد و اطلاعات کامل تری برای راهنمایی در راستای ترغیب و تحریک مشتری به خرید کردن دارد.

تراکت چیست ؟

تراکت چیست ؟

این تفاوت در اندازه بین تراکت و بروشور چندان چشمگیر نیست و برخلاف تصور همه آن ها را به طور ویژه از یک دیگر متمایز نمی‌کند.

ولی به طور معمول بروشور ها را در کاغذ های سایز آ چهار چاپ می‌کنند و با زدن چند لت یا تا به جذاب شدن هر چه بیش تر آن ها کمک می‌کنند. ولی تراکت معمولا در سایز آ پنج چاپ و توزیع می‌شود.

تفاوت محتوای تراکت و بروشور

چون تراکت ها معمولا در سایز آ پنج چاپ می‌شوند طبیعتا به لحاظ محتوایی نسبت به بروشور حجم کمتری دارند و همچنین اطلاعات کمتری را نیز نسبت به آن چه که در بروشور نوشته می‌شود به مخاطب خود انتقال می‌دهند.

در تراکت معمولا شعار و پیام تبلیغاتی شما چاپ می‌شود که انتخاب درست و هوشمندانه این پیام به جذب هر چه بیشتر مخاطب کمک می‌کند. ولی در بروشور به دلیل آن که فضای بیشتری برای معرفی خدمت یا محصول وجود دارد می‌توان علاوه بر تبلیغ به شکل شعار یا پیام کوتاه یک راهنمایی کلی نیز از محصول به مشتری ارائه داد.

فرض کنید در یک خیابان شلوغ حرکت می‌کنید و یک تراکت تبلیغاتی به دست شما می‌رسد. درصد کمی از افراد هستند که در این شرایط اقدام به خواندن مطالب نوشته شده روی تراکت می‌کنند. اولین چیزی که در یک تراکت نظر ما را جلب می‌کند رنگ و فونت های به کار رفته در آن است و در وهله دوم یک جمله اصلی که در تراکت نوشته شده است.

تفاوت بروشور و تراکت

تفاوت بروشور و تراکت

اما در مورد بروشور این بحث کاملا متفاوت است. شما وقتی سراغ بروشور می‌روید که یک کشش اولیه نسبت به محصول یا خدماتی که توسط یک مجموعه ارائه شده است در خود احساس نمایید و به این ترتیب علاقمند باشید تا یک سری از اطلاعات تکمیلی مربوط به آن را به دست آورید.

بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه تراکت و بروشور را از لحاظ محتوایی با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که تراکت برای جذاب اولیه مخاطب و بروشور برای انتقال اطلاعات کامل محصول یا خدمات به مخاطب تولید می‌شوند.

تفاوت در پخش و توضیح تراکت و بروشور

تراکت وقتی به خوبی و بین عامه مردم توزیع شود به راحتی می‌تواند به جذب بیشتر مخاطب کمک کند. یعنی مشتریانی که شاید پیش از دیدن تراکت، فکر خرید چنین محصولی را هم نداشتند با دیدن یک تراکت زیبا و خواندن یک پیام جذاب می‌توانند به یک مشتری واقعی تبدیل شوند و به این صورت میزان فروش یک مجموعه بالا می‌رود.

در برخی موارد، تراکت ها در مکان هایی خاص، مانند دانشگاه ها و یا بیمارستان ها و به طور کلی در میان افرادی توزیع می‌شود که کار و نیاز های مشترک دارند.

مثلا از لحاظ شغل یا تحصیلات یا از نظر سنی دارای برخی اشتراکات هستند.

در حقیقت توزیع کردن بروشور مرحله کامل تر و جامع تر پس از پخش تراکت است. چون به مشتری کمک می‌کند تا انتخابی راحت تر داشته باشد و همچنین از اطلاعات ریزتر و کامل تری نسبت به محصول برخوردار شود.

برای تبلیغ کردن تراکت بهتر است یا بروشور

اصولا تراکت و بروشور هر یک اهمیت بسیار زیادی در معرفی و فروش محصول و یا خدمت دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان یکی را با دیگری جایگزین و یا جای یکی را با دیگری پر کرد.

بروشور به دلیل داشتن فضای بالا برای انتقال اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و تراکت ‌می‌تواند در ایجاد بازخورد مثبت اولیه در مشتری نقش بسیار مهمی داشته باشد. خصوصا اگر طراحی حاذق و ماهر مسئول طراحی آن باشد.

اگر متوجه تفاوت محتوایی بروشور و تراکت شده باشید، با کمی استدلال منطقی به این نتیجه خواهید رسید که توزیع بروشور در مکان های عمومی مثل تراکت می تواند بسیار بی معنی، هزینه بر و بیهوده باشد. چرا که در موارد بسیار اندکی و به ندرت، طوفانی ازاطلاعات یک محصول یا خدمات می‌تواند باعث جذب مخاطب شود.

بنابراین بهتر است بروشور را وقتی به مخاطب ارائه دهید که کشش اولیه در او ایجاد کرده باشید. معمولا بروشور های تبلیغاتی به جای ان که در محیط های عمومی توزیع شوند در مغازه ها ارائه می‌گردند تا تنها به دست مخاطبانی برسد که دنبال چنان محصول یا خدماتی هستند.

ارتباط با میهن psd

ارتباط با میهن psd | تفاوت های بین تراکت و بروشور